اهمیت نسبت سدیم ، پتاسیم

به گزارش وبلاگ خانی، سدیم و پتاسیم دو عنصر مهم هستند که نقش حیاتی در فرآیندهای متابولیک بدن انسان ایفا می نمایند. حفظ نسبت میان این دو عنصر کلیدی برای دستیابی به سلامتی است. در این مقاله به بحث درباره نسبت سدیم - پتاسیم و تأثیرات آن بر

اهمیت نسبت سدیم ، پتاسیم

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سدیم و پتاسیم دو عنصر مهم هستند که نقش حیاتی در فرآیندهای متابولیک بدن انسان ایفا می نمایند. حفظ نسبت میان این دو عنصر کلیدی برای دستیابی به سلامتی است. در این مقاله به بحث درباره نسبت سدیم - پتاسیم و تأثیرات آن بر روی اندام های مختلف پرداخته شده است.

سدیم و پتاسیم دو عنصر ضرروی هستند که بدن برای تنظیم فشار خون به آن ها احتیاج دارد. سدیم و پتاسیم نقش فعالی در بسیاری از کارنمودهای بدن دارند. تحقیقات نشان داده اند که نه تنها اندازه این دو ماده مغذی بلکه نسبت آن ها هم نقش اساسی در بدن ایفا می نماید. تنظیم و حفظ اندازه سدیم و پتاسیم در داخل و خارج سلول ها برای عملکرد طبیعی بدن بسیار مهم است.

نقش سدیم و پتاسیم در بدن

سدیم - پتاسیم برای انتقال سیگنال های عصبی و بعلاوه انقباض عضلات ضروری هستند.. سدیم و پتاسیم بعلاوه به تنظیم ضربان قلب یاری می نمایند. این دو ماده مغذی برای عملکرد طبیعی کلیه ها ضروری هستند.

آن ها تعادل میان مایعات بدن را تنظیم می نمایند و به حفظ سلامت قلبی و عروقی یاری می نمایند.

آن ها به حفظ تعادل اسید - قلیا در بدن یاری می نمایند.

پتاسیم، سدیم سلول ها را از بین می برد و به این ترتیب از تجمع مایعات در سلو ل ها جلوگیری می نماید. تجمع مایعات ممکن است باعث آماس سلول ها و ترکیدن آن ها گردد.

نسبت سدیم - پتاسیم

مصرف مواد غذایی حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالا می تواند به جلوگیری از بیماری های کلیه و مسائل قلبی که به خاطر فشار خون بالا ایجاد می شوند یاری کند.

مصرف مواد غذایی مطابق فاکتور K می تواند به حفاظت از بدن در برابر فشار خون بالا، سکته و در نهایت مرگ یاری کند. فاکتور K به صورت نسبت سدیم به پتاسیم حداقل 1 به 4 تعریف می گردد.

سدیم و پتاسیم تأثیر متضادی بر روی قلب دارند. افزایش اندازه دریافت سدیم باعث افزایش فشار خون می گردد در حالی که، افزایش اندازه دریافت پتاسیم باعث کاهش فشار خون می گردد. پتاسیم نیتریک اسید را فعال می نماید تا فشار رگ ها را کاهش دهد و به این ترتیب خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

سدیم تعادل مایعات در سلول ها را بر هم می زند و افزایش اندازه آب باعث وارد شدن فشار به قلب می گردد. برای غلبه بر این، افزایش اندازه مصرف پتاسیم توصیه می گردد زیرا، با افزایش اندازه پتاسیم در بدن، سدیم بیشتری دفع می گردد.

میوه ها و سبزیجات منبع غنی از پتاسیم هستند. از اینرو، باید مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید و مصرف میوه ها و سبزیجات و غذاهای سالم را افزایش دهید.

چرا حفظ نسبت سدیم و پتاسیم ضرروی است

اجداد ما 16 برابر پتاسیم بیشتری نسبت به سدیم مصرف می نموده اند. مطابق گزارشات، مصرف زیاد سدیم خصوصاً در صورتی که با مصرف کم پتاسیم همراه باشد می تواند خطر حمله یا سکته قلبی را به اندازه زیادی افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف کم پتاسیم دلیل 90-95 درصد موارد فشار خون بالا و سکته های قلبی است. بعلاوه، نسبت غیر طبیعی سدیم - پتاسیم می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و پوکی استخوان گردد.

بدن سالم می تواند اندازه پتاسیم را به تعادل برساند. ولی، از دست رفتن بیش از حد مایعات بدن به خاطر استفراغ ، اسهال و غیره می تواند باعث دفع پتاسیم بدن گردد. مطابق تحقیقات اجرا شده، افزایش دریافت پتاسیم روزانه به اندازه 390 میلی گرم می تواند خطر سکته قلبی را تا 40 درصد کاهش دهد.

اگر از بیماری های کلیوی یا فشار خون بالا رنج می برید، باید از افزایش مصرف سدیم خودداری کنید.

پس، کاهش مصرف سدیم و افزایش مصرف پتاسیم به سلامت قلب و بدن یاری خواهد نمود. اسفناج ، موز ، کلم بروکلی و آلو منابع غنی از پتاسیم می باشند. داشتن سبک زندگی فعال به همراه تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن منظم می تواند به افزایش سلامتی یاری کند. ولی، قبل از آغاز هر گونه رژیم غذایی تازه به پزشک مراجعه کنید.

منبع: راسخون

به "اهمیت نسبت سدیم ، پتاسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نسبت سدیم ، پتاسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید