علت ترک پا چیست؛ 11 علت که پوست پا همواره خشک و ترک خورده است

به گزارش وبلاگ خانی، ترک پاشنه پا یک نوع مشکل پوستی است که می تواند همه افراد را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا در زنان شایع تر است. دلیل ترک پا از کمبود رطوبت و پوشیدن کفش نامناسب تا ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای و کمبود مواد مغذی متغیر است. در این مقاله از خبرنگاران مگ به این سوال که دلیل ترک پاشنه چیست و این مشکل چه زمانی به درمان پزشکی احتیاج دارد، پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

علت ترک پا چیست؛ 11 علت که پوست پا همواره خشک و ترک خورده است

علت ترک پاشنه پا چیست؟

مسائلی که پوست نواحی مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، با هم متفاوت هستند. برای مثال، وقتی از مسائل پوستی در قسمت ران و باسن صحبت می گردد، سلولیت یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن اشاره نمود. برای اینکه با این عارضه آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله سلولیت چیست را بخوانید. اما وقتی به سراغ پاشنه پا می روید، با مسائل دیگری روبه رو می شوید که ترک خوردگی پوست یکی از آن ها است. ترک پاشنه پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

1. پابرهنه راه رفتن

راه رفتن با پای برهنه ممکن است پوست پا را در معرض انواع خطرات محیطی از جمله باکتری ها، سموم، مواد آلرژی زا و بعلاوه حشرات قرار دهد. پوشیدن کفش، صندل یا دمپایی می تواند از پاشنه پای شما در برابر آسیب های محیطی محافظت کند. البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده مداوم از کفش نامناسب یا کفشی که پشت آن باز است نه تنها یاری نماینده نیست، بلکه می تواند یکی از دلایل ترک پا باشد.

2. خشکی پوست

هوای سرد می تواند شما را مستعد خشکی پوست کند. از آنجا که پوست اطراف پاشنه پا غدد چربی بسیار کمی دارد، بیشتر از سایر نواحی بدن به این مشکل دچار می گردد. به همین علت، مرطوب نکردن پاها به خصوص در فصل زمستان که رطوبت هوا کاهش می یابد ممکن است به خشکی پوست و ایجاد ترک منجر گردد.

3. رعایت نکردن بهداشت

پاها در طول روز در معرض گردوغبار، آلودگی و مواد شیمیایی قرار می گیرند. بنابراین ناگفته پیدا است که باید از آن ها مثل پوست صورت خود مراقبت کنید. برای این کار ضروری است پاهای خود را هر بار که وارد خانه می شوید با شوینده و اسکراب پوستی مناسب بشویید. سپس از مرطوب نماینده بهره ببرید.

4. دوش گرفتن با آب داغ

از آب داغ هم می توان به عنوان علت ترک پا در طب سنتی و مدرن نام برد. استفاده از آب بسیار داغ در حین حمام کردن یا دوش گرفتن می تواند پوست را به شدت خشک کند. به همین علت، مهم است که از آب ولرم برای شست وشوی خود بهره ببرید و ظرف 10 دقیقه پس از خارج شدن از حمام روی پوست تان مرطوب نماینده بزنید.

5. استفاده از صابون های خشن

در برخی موارد، استفاده از شوینده نامناسب علت ترک پا در نوجوانان، بچه ها و بزرگسالان است. افرادی که از صابون های قوی یا حاوی مواد خشن استفاده می نمایند بیشتر از دیگران در معرض خطر ترک پاشنه پا قرار دارند. صابون های خشن به سد دفاعی پوست آسیب می رسانند و باعث از دست دادن رطوبت می شوند.

6. ایستادن طولانی مدت

ایستادن برای مدت طولانی یکی از عواملی است که باعث می گردد با مشکل ترک خوردکی پاشنه های پا روبرو شوید. ایستادن به خصوص روی سطوح سفت و سخت می تواند فشار روی پاشنه ها را افزایش دهد و به اصطکاک مداوم منجر گردد که این امر احتمال ایجاد ترک و زخم را در پاها افزایش می دهد.

مراقبت نکردن از پاها در حین ایستادن ممکن است به مرور زمان به درد شدید پاشنه پا و حتی خونریزی منجر گردد. اگر شغل شما مستلزم ایستادن طولانی مدت است، کفش مناسب بپوشید تا فشار وارده بر پاشنه ی پاها کاهش یابد.

7. چاقی

گاهی اوقات علت ترک پا شدید به اضافه وزن و چاقی نسبت داده می گردد. وزن بدن در افراد چاق فشار زیادی روی پا وارد می نماید، به طوری که چربی زیر پاشنه پا به طرفین پخش می گردد و به تدریج ترک می خورد. کنترن وزن نه تنها از ترک خوردگی پوست پاشنه پا جلوگیری می نماید، بلکه احتمال ابتلا به بیماری های جدی از جمله دیابت را کاهش می دهد.

8. بالا رفتن سن

در برخی موارد، روند طبیعی پیری اصلی ترین علت ترک پا در تابستان، زمستان و سایر فصول سال است. چون با افزایش سن، پوست راحت تر رطوبت از دست می دهد و بیشتر مستعد خشک شدن می گردد. از سوی دیگر، به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و چربی کمتری فراوری می نماید.

9. یائسگی

یائسگی یکی از دلایلی است که باعث می گردد زنان بیشتر از مردان با مشکل ترک پا روبرو شوند. بعد از یائسگی، برخی از زنان مستعد ابتلا به بیماری کراتودرمای اکتسابی (Acquired keratoderma) هستند که می تواند به ترک خوردن پوست پاشنه پا و سایر قسمت های بدن منجر گردد.

10. بیماری ها

اگزما یک بیماری پوستی است که افراد در سنین مختلف را درگیر می نماید و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. اگر این بیماری کف پای شما را تحت تاثیر قرار دهد، به خارش و تاول منجر می گردد. در این شرایط پزشک سعی می نماید با تجویز کرم یا لوسیون به از بین بردن ترک پوستی و سایر علائم اگزما یاری کند.

پای ورزشکار هم بیماری دیگری است که می توان از آن به عنوان علت ترک پا نام برد. اگر پاهای شما برای مدت طولانی با عرق یا رطوبت در تماس باشند، ممکن است به مشکل پای ورزشکار مبتلا شوید که یک نوع عفونت قارچی مسری است. به علاوه، راه رفتن با پای برهنه در مناطقی که محل رشد قارچ هستند (از جمله اتاق رختکن) می تواند به بروز این بیماری منجر گردد. پای ورزشکار با خشکی، قرمزی و خارش پوست همراه است و در موارد شدید باعث تاول یا ترک خوردگی پوست می گردد.

مسائل هورمونی مانند بیماری تیروئید هم ممکن است غدد عرق را غیبرطرفال نمایند و احتمال ترک خوردن پاشنه پا را افزایش دهند. علاوه بر این، آسیب عصبی ناشی از دیابت باعث می گردد به موقع از خشکی، ترک خوردگی و درد پاهایتان آگاه نشوید و در معرض خطر عفونت قرار بگیرید.

11. کمبود ویتامین

اگر به اندازه کافی ویتامین های ضروری مورد احتیاج خود را دریافت نکنید، ممکن است پوست تان کدر، خشک و در سنین پایین پیر گردد. در برخی موارد، حتی ممکن است به مشکل پوسته پوسته شدن پوست یا ترک خوردن آن دچار شوید.

همه ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند، اما سه ویتامین زیر تاثیر بیشتری روی آن دارند:

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های شما محافظت می نماید و طول عمر آن ها را افزایش می دهد. علاوه بر این، در حفظ سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. برترین منابع غذایی ویتامین E عبارتند از:

  • روغن ها مانند روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن آفتابگردان و روغن بادام
  • تخمه آفتابگردان
  • مغزیجات مانند بادام و فندق
  • ماهی سالمون
  • آووکادو
  • انبه

کسانی که به اختلالات گوارشی مبتلا هستند از جمله افراد مبتلا به بیماری کرون (یک نوع بیماری التهابی روده) یا سوء جذب چربی در معرض خطر کمبود ویتامین E قرار دارند.

ویتامین B3

گاهی اوقات کمبود ویتامین B3 علت ترک پاها است. ویتامین B3 که به آن نیاسین هم گفته می گردد، در متابولیسم انرژی نقش دارد. بنابراین بدون آن نمی توانید انرژی موجود در غذاهای مصرفی خود را به انرژی قابل استفاده به وسیله بدن تبدیل کنید.

ویتامین B3 یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می نماید. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به بدن آسیب برسانند.

وقتی ویتامین B3 کافی دریافت نمی کنید، خطر ابتلا به بیماری پلاگر (Pellagra) افزایش می یابد. یکی از علائم پلاگر پوست خشک و پوسته پوسته است که می تواند در قسمت های مختلف بدن از جمله پاشنه پا ایجاد گردد. سایر علائم پلاگر شامل موارد زیر است:

  • گیجی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • ضعف

ذکر این نکته ضروری است که پلاگر معمولا ابتدا قسمت هایی از بدن را که در معرض نور خورشید هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین احتمالا قبل از اینکه متوجه علائم آن روی پاشنه پاها شوید، روی سایر نواحی بدن تاثیر می گذارد.

از غذاهای غنی از ویتامین B3 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ماکیان مانند سینه مرغ و بوقلمون
  • گوشت چرخ نموده و جگر گاو
  • غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون
  • برنج قهوه ای
  • آووکادو
  • عدس

کمبود ویتامین B3 به ندرت اتفاق می افتد، اما بیماری ها و شرایط زیر خطر بروز آن را افزایش می دهند:

  • سوء تغذیه
  • بی اشتهایی
  • HIV
  • اختلال سوء مصرف الکل
  • بیماری هایی که باعث سوء جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش می شوند.

ویتامین C

ویتامین C هم که با نام ال-اسکوربیک اسید شناخته می گردد، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب سلولی جلوگیری می نماید. بدن اندازه زیادی ویتامین C در سلول های پوست ذخیره می نماید تا از آن ها در برابر آسیب های محیطی محافظت کند. این ویتامین در فراوری کلاژن هم نقش دارد. کلاژن پروتئینی است که 75 درصد وزن خشک قسمت درم پوست (لایه میانی پوست) را تشکیل می دهد.

بر اساس تحقیقات، سطح ویتامین C در پوست پیر یا آسیب دیده به وسیله نور خورشید کمتر است. از آنجا که ویتامین C به حفظ رطوبت پوست یاری می نماید، دریافت نکردن آن به اندازه کافی ممکن است به کم آبی و خشکی سلول های پوست در نواحی مختلف بدن از جمله پاشنه پا منجر گردد.

به بیماری ناشی از کمبود ویتامین C اسکوروی (Scurvy) می گویند. اسکوروی علائم مختلفی ایجاد می نماید که روی پوست تاثیر می گذارند، از جمله:

  • کبودی
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • تاخیر در التیام زخم ها
  • خشکی موها
  • خونریزی در پوست یا اطراف فولیکول های مو

کمبود ویتامین C در کشورهای پیشرفته نسبتا نادر است. برای اینکه به کمبود این ماده مغذی مهم مبتلا شوید باید حداقل چند هفته تا چند ماه روزانه کمتر از 10 میلی گرم ویتامین C دریافت کنید.

منابع غذایی خوب ویتامین C عبارتند از:

  • فلفل دلمه ای قرمز و سبز
  • کیوی
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • پرتقال
  • کلم کیل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، علت ترک پای کودک و بزرگسال جدی نیست و با روش های خانگی بهبود می یابد. اما اگر این راهکارها موثر نبودند یا با مشکل درد و خونریزی روبرو شدید، باید برای درمان ترک پا به پزشک مراجعه کنید.

بعلاوه اگر به بیماری های زمینه ای مثل دیابت مبتلا هستید، توصیه می گردد ترک پاشنه، میخچه و سایر مسائل مرتبط با پا را نادیده نگیرید و در خصوص راه های درمان آن ها با پزشک مشورت کنید. بسته به شرایط شما، پزشک می تواند برترین راه برای درمان میخچه، ترک پاشنه و… را پیشنهاد دهد.

کلام پایانی

پوست پا معمولا خشک تر و کم آب تر از پوست سایر قسمت های بدن است، چون غدد چربی زیادی در کف پا وجود ندارد. درنتیجه، پاشنه پا ممکن است به علت کمبود رطوبت به تدریج انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و ترک بخورد.

ترک پا معمولا فقط روی لایه فوقانی پوست تاثیر می گذارد و باعث درد نمی گردد. با این حال، هنگامی که به لایه های عمیق تر پوست می رسد، ممکن است دردناک گردد یا با خونریزی همراه باشد. در صورت روبه رو شدن با این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خانی مگ را بخوانید.

منابع: medicinenet, 1mg, healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "علت ترک پا چیست؛ 11 علت که پوست پا همواره خشک و ترک خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ترک پا چیست؛ 11 علت که پوست پا همواره خشک و ترک خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید