مواد غذایی مقوی برای تقویت مغز

به گزارش وبلاگ خانی، هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می گردد اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی فایده به داخل مغزمان می کنیم. مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو احتیاج به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند.

مواد غذایی مقوی برای تقویت مغز

برترین مواد غذایی برای مغز

آنچه که به عنوان رژیم غذایی روزانه خود مصرف میکنید میتواند در سلامت مغز شما نقش مهمی داشته باشد.

به یاری این غذاها مغز فعال تر و باهوش تری در سال های بعدی زندگی خود داشته باشید.

بشقاب خود را رنگی تر کنید
سبزیجات و میوه های رنگارنگ مانند سبزیجاتی با برگ سبز، فلفل، چغندر و انواع توت ها، سرشار از کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها هستند.

این ها رنگدانه های آنتی اکسیدانی به شمار می فرایند که رنگ های روشن آنها را تامین می نمایند. جانیس جبرین، استاد تغذیه در دانشگاه آمریکایی واشنگتن دی سی، چنین شرح می دهد: آنتی اکسیدان ها از خسارت ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. همانطور که می دانید رادیکال های آزاد مولکول های مضری هستند که سبب التهاب می شوند و از عواملی همانند رژیم غذایی ضعیف یا سیگار کشیدن ایجاد می شوند.

سبزیجات (و حبوبات) بعلاوه فولات را تامین می نمایند و همین امر به فراوری انتقال دهنده های عصبی در مغز که برای تفکر و حفظ خلق و خو ضروری هستند یاری می نماید.

ماهی بخورید
اسیدهای چرب امگا ، به طور خاص DHA ، به داشتن مغزی سالم یاری می نماید. واسانتی مالیک، یک محقق پژوهشی در بخش تغذیه در دانشگاه هاروارد می گوید: غشاهای مغز از این چربی ها برای بهبود ساختار سلولی و سیگنالینگ مغز استفاده می نمایند که به عملکرد شناختی بهتر تبدیل می گردد.

DHA بعلاوه جلوی التهاب مزمن را که موجب آسیب رساندن به سلول های مغزی و کاهش قدرت شناختی می گردد، را می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن ماهی های چرب (مثل ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی خال مخالی، سالمون) یک بار در هفته می تواند به کاهش زوال شناختی و کاهش خطر آلزایمر یاری کند. شما بعلاوه می توانید امگا 3 را از گردو، تخم چیا، کتان و شاهدانه دریافت کنید.

شکلات تلخ بخورید
کاکائو حاوی فلاونول های قوی است. فلاونول ها ترکیباتی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می نمایند و به حفظ سلول های بنیادی مغز یاری می نمایند.

دنیس استینلر، دبیر علمی و مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب و پیری در مرکز تحقیقات تغذیه در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی زان مایر در دانشگاه توفت، می گوید:

سلول های بنیادی سلول های نو مغز را ایجاد می نمایند و التهاب مزمن یا ابتلا به بیماری ممکن است به این سلول ها آسیب برساند.

این سلول ها و سلول های دیگر مغز برای روش های عملیاتی استاندارد مانند حافظه و تفکر مورد استفاده قرار می گیرند.

فلاونول ها می توانند از هیپوکمپ، بخشی از مغز که با حافظه و خلق و خود درگیر است، حمایت نمایند. هر روز کمی شکلات تلخ بخورید و به این عادت پایبند باشید.

از غلات سبوس دار بهره ببرید
سوخت ارجح مغز گلوکز است. این ماده به وسیله کربوهیدرات های مختلف وارد بدن می گردد. بدون گلوکز کافی، ممکن است مغز در تمرکز و انجام کارهای خود با مشکل روبرو گردد.

با اینکه مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه نمی گردد اما غلات سبوس دار حاوی فیبر است و می تواند به حفظ قند خون در شرایط نرمال یاری کند.

قهوه و چای بنوشید
اگر دوست دار قهوه و چای هستید به نوشیدن این مواد ادامه دهید. کافئین می تواند به محافظت از مغز در برابر زوال شناختی یاری کند.

مطالعات اجرا شده نشان داده اند که کافئین می تواند به حفظ انسان از مسائل مربوط به حافظه یاری کند.

محققان در خصوص مصرف مکمل های حاوی کافئین هشدار داده اند. این مکمل ها بدن را به یکباره از کافئین پر می نمایند که اصلا خوب نیست.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون

به "مواد غذایی مقوی برای تقویت مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مقوی برای تقویت مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید