عوارض جانبی التهاب

به گزارش وبلاگ خانی، التهاب نقش حیاتی در سلامت کلی ما دارد و به مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و سموم یاری می نماید. در هنگام مبارزه با بیماری و جراحات، التهاب به عنوان اولین پاسخ دهنده به سیستم ایمنی بدن ما عمل می نماید.

عوارض جانبی التهاب

به گزارش وبلاگ خانی به نقل از یاهونیوز، با این حال، التهاب هم چنین می تواند مضر باشد. بدن شما به ارسال سلول های التهابی ادامه می دهد حتی زمانی که هیچ خطر خارجی وجود ندارد. به عنوان مثال، در آرتریت روماتوئید سلول ها و مواد التهابی به بافت های مفصلی حمله می نمایند که منجر به التهابی می گردد که می تواند باعث آسیب شدید گردد.

چه زمانی التهاب برای بدن شما از خوب به بد تبدیل می گردد؟

التهاب یک پاسخ بیولوژیکی پیچیده است که برای سلامتی ما حیاتی محسوب می گردد و به بدن ما یاری می نماید تا از صدمات بهبود یابد و با عفونت ها مقابله کند. با این وجود، زمانی که پاسخ التهابی بیش از حد افزایش یابد می تواند باعث مسائل مزمن مانند آلرژی، آرتریت و حتی بیماری قلبی گردد. پس چه زمانی التهاب از خوب به بد تبدیل می گردد؟ متاسفانه پاسخ آسانی برای این پرسش وجود ندارد.

شدت و مدت پاسخ التهاب به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله نوع آسیب یا عفونت، ژنتیک فرد و شرایط کلی سلامت آنان. در بعضی موارد، پاسخ التهابی کوتاه مدت همان چیزی است که بدن برای بهبودی احتیاج دارد. اما در موارد دیگر التهاب تا مدت ها پس از احتیاج ادامه می یابد و باعث آسیب بیش تر از میزان مفید می گردد. اگر نگران التهاب در بدن خود هستید بهتر است با یک متخصص پزشکی صحبت کنید که می تواند به ارزیابی عوامل خطر فردی شما یاری کند.

التهاب مزمن

التهاب مزمن نوعی التهاب با درجه پایین است که در طول زمان ادامه می یابد و می تواند در پاسخ به عوامل مختلفی از جمله عفونت، بیماری خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی رخ دهد. در حالی که التهاب مزمن یک امر طبیعی است.

فرآیندی که به بهبودی بدن یاری می نماید و سبب می گردد تا بدن از خود در برابر آسیب محافظت کند هم چنین اگر برای مدت طولانی ادامه یابد یا در پاسخ به چیزی که مضر نیست رخ دهد می تواند مشکل ساز گردد. التهاب مزمن با تعدادی از مسائل سلامتی جدی از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر مرتبط است.

هر فردی ممکن است به التهاب مزمن مبتلا گردد، اما بعضی از افراد بیش تر از دیگران در معرض خطر هستند. عواملی که خطر التهاب مزمن را افزایش می دهند عبارتند از: پیری، چاقی، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض استرس. اگر نگران مزمن بودن التهاب هستید با پزشک خود در خصوص راه های کاهش خطر صحبت کنید.

اصلاح سبک زندگی که می تواند به کاهش التهاب یاری کند

تغییرات مختلف در شیوه زندگی به کاهش التهاب یاری می نماید. این تغییرات شامل حفظ وزن سالم، ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس و خواب کافی است. بعضی از تغییرات رژیم غذایی خاص که می تواند به کاهش التهاب یاری کند شامل مصرف بیش تر اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و فیبر و قند کمتر و کربوهیدرات های تصفیه شده است. علاوه بر این، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل نیز می تواند به کاهش التهاب یاری کند.

ایجاد این تغییرات در سبک زندگی می تواند چالش برانگیز باشد، اما مزایای آن ارزش کوشش را دارد. کاهش التهاب می تواند به بهبود سلامت کلی یاری کند. هم چنین، التهاب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت یاری کند.

التهاب تا چه میزان می تواند مضر باشد؟

التهاب پاسخ بدن به محرک ها، میکروب ها یا بافت آسیب دیده است. پاسخ التهابی با تورم، قرمزی، گرما و درد تعیین می گردد. اگرچه التهاب یک فرآیند طبیعی و لازم است که به بهبودی بدن یاری می نماید. التهاب مزمن می تواند آسیب زا باشد. التهاب مزمن با انواع مسائل سلامتی از جمله بیماری قلبی، آرتریت، دیابت و سرطان مرتبط است. علاوه بر این، التهاب مزمن می تواند منجر به افزایش وزن وعدم تعادل هورمونی گردد. بنابراین، مهم است که از خطرات بالقوه مرتبط با التهاب مزمن مطلع باشید و اقداماتی را برای کاهش التهاب در سراسر بدن انجام دهید.

یکی از راه های انجام این کار خوردن یک رژیم غذایی سالم است که شامل اندازه زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است. ورزش هم چنین نشان داده که می تواند به کاهش التهاب یاری کند. با انجام این فعالیت های ساده می توانید خطر ابتلا به التهاب مزمن و مسائل سلامت مرتبط با آن را کاهش دهید.

خستگی

خستگی یک علامت شایع التهاب است و می تواند نشانه ای از مبارزه بدن با عفونت یا آسیب باشد. در حالی که استراحت در هنگام احساس خستگی مهم است درک دلیل خستگی نیز اهمیت دارد. التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت یا آسیب است و به بهبودی یاری می نماید. با این وجود، التهاب هم چنین می تواند باعث خستگی گردد، زیرا بدن انرژی را برای ترمیم آسیب بافتی و مبارزه با عفونت صرف می نماید.

در بعضی موارد، خستگی ممکن است تنها علامت التهاب باشد و توجه به این علامت هشدار را مهم می نماید. اگر التهاب درمان نگردد می تواند منجر به مسائل سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، آرتریت و دیابت گردد. بنابراین، در آن صورت مراجعه به پزشک لازم است. خستگی با سایر علائم التهاب مانند درد، قرمزی یا تورم همراه است.

درد مفاصل

درد مفاصل اغلب یکی از اولین نشانه های التهاب است که پاسخی از سوی بدن برای محافظت در برابر عفونت، بیماری یا آسیب است. در حالی که التهاب می تواند در کوتاه مدت مفید باشد التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به ابتلا به بیماری هایی جدی مانند بیماری قلبی و آرتریت گردد.

درد مفاصل معمولا در نتیجه تورم و التهاب مفاصل است و می تواند با علائم دیگری مانند سفتی، قرمزی و گرمی همراه باشد. درمان درد مفاصل معمولا بر کاهش التهاب متمرکز است که می تواند با دارو، تغییر سبک زندگی یا فیزیوتراپی انجام گردد. در موارد شدید، ممکن است جراحی برای ترمیم مفاصل آسیب دیده لازم باشد. اگرچه درد مفاصل می تواند دردناک و ناراحت نماینده باشد، اما مهم است که زودتر در پی درمان باشید تا از مسائل جدی تر برای سلامتی جلوگیری کنید.

مسائل گوارشی

مسائل گوارشی اغلب نشانه ای از التهاب هستند. این بدان خاطر است که سلول های پوشاننده دستگاه گوارش به التهاب بسیار حساس هستند. زمانی که این سلول ها ملتهب می شوند مخاط بیشتری فراوری می نمایند که می تواند منجر به اسهال و سایر مسائل گوارشی گردد.

علاوه بر این، التهاب می تواند به سلول های پوشش دهنده دستگاه گوارش آسیب برساند و جذب مواد مغذی را دشوارتر کند. این شرایط می تواند منجر به سوء تغذیه و سایر مسائل سلامتی گردد. بنابراین، شناسایی و درمان مسائل گوارشی در اسرع وقت برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه گوارش لازم است. در بعضی موارد، داروهای ضد التهابی ممکن است برای کاهش التهاب و بهبودی لازم باشد.

مسائل پوستی

مسائل پوستی اغلب نشانه التهاب است که پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب یا تحریک می باشد. این پاسخ می تواند به محافظت از بدن در برابر آسیب های بیشتر و بهبود بهبودی یاری کند. با این وجود، پاسخ مزمن یا بیش از حد است. التهاب می تواند باعث آسیب بافتی گردد و ممکن است به تعدادی از مسائل سلامتی یاری کند. به همین خاطر، مهم است که از علائم التهاب مانند مسائل پوستی مطلع باشید و در صورت لزوم درصدد درمان پزشکی باشید. التهاب درمان نشده می تواند منجر به بیماری های جدی مانند آرتریت، بیماری قلبی و سرطان گردد. بنابراین، در صورت مشاهده علائم التهاب یاری پزشکی لازم است.

سردرد

سردرد یکی از نشانه های شایع التهاب است، اما بسیاری از مردم نمی دانند که این نشانه ای برای سلامتی آنان است. التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا عفونت است، اما می تواند ناشی از استرس، رژیم غذایی نامناسب و سایر عوامل سبک زندگی نیز باشد. هنگامی که التهاب مزمن می گردد می تواند منجر به انواع مسائل سلامتی از جمله سردرد گردد.

در حالی که التهاب حاد بخشی طبیعی و ضروری از درمان است التهاب مزمن می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. اگر مرتبا سردرد دارید مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا هرگونه بیماری زمینه ای را رد نموده و علل احتمالی التهاب را آنالیز کنید. اقداماتی برای کاهش التهاب در زندگی شما می تواند به پیشگیری از سردرد و بهبود سلامت کلی تان یاری کند.

اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی اغلب به عنوان شرایط روانی در نظر گرفته می شوند، اما شواهد فزاینده ای وجود دارند که نشان می دهد ممکن است با التهاب نیز مرتبط باشد.

مطالعات نشان داده که افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی تمایل به سطوح بالاتر نشانگرهای التهابی در بدن دارند. سازوکارهای دقیق هنوز تعیین نیست، اما تصور می گردد که التهاب ممکن است بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد و به ایجاد علائمی مانند خلق و خوی ضعیف، خستگی و مشکل در تمرکز دامن بزند. در حالی که تحقیقات بیش تری برای تایید این ارتباط مورد احتیاج است یافته ها نشان می دهد که التهاب ممکن است یک هدف بالقوه برای درمان های تازه برای اضطراب و افسردگی باشد. این موضوع مهم است، زیرا می تواند به توسعه درمان های موثرتری منجر گردد که دلیل اصلی این شرایط را رفع می نماید.

افزایش وزن

افزایش وزن نشانه التهاب است و این موضوع مهم است، زیرا زمانی که بدن ما ملتهب است احتمال افزایش وزن ما بیش تر است. وقتی ملتهب می شویم بدن ما هورمون هایی ترشح می نماید که می تواند اشتهای ما را افزایش دهد و احتمال افزایش وزن ما را بیشتر کند.

علاوه بر این، التهاب می تواند منجر به مقاومت به انسولین گردد که سوزاندن چربی را برای بدن دشوارتر می نماید. هم چنین التهاب با خطر بالاتر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان همراه است. مدیریت التهاب بخش مهمی از حفظ وزن سالم است. موارد زیادی وجود دارد که می تواند به التهاب یاری کند از جمله رژیم غذایی نامناسب، استرس، کم خوابی، و سبک زندگی کم تحرک.

اگر نگران افزایش وزن یا التهاب هستید حتما با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا سایر علل بالقوه را رد کند. التهاب مزمن یک بیماری جدی است که نباید نادیده گرفته گردد.

منبع: فرارو

به "عوارض جانبی التهاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی التهاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید