ساخت دست رباتیک با توجه به خرطوم فیل

به گزارش وبلاگ خانی، محققان با الهام از خرطوم فیل رباتی ساخته اند که قادر به بلند کردن و کنترل اشیای مختلف است.

ساخت دست رباتیک با توجه به خرطوم فیل

انگشتان انعطاف پذیری که در انتهای خرطوم فیل وجود دارد الهام بخش یک گیره رباتیک شده اند که قادر است اشیا مختلف بزرگ و کوچک از یک سوزن مخصوص طب سوزنی گرفته تا خط کش فلزی و یک بسته بزرگ را بلند کند و نگه دارد.

خرطوم فیل پوست سختی دارد و پر از ماهیچه ها و اعصاب است که هرکدام کاربرد مختلفی دارند و به این عضو یاری می نمایند آب یا خاک را بمکد و اشیای مختلف را بگیرد. خرطوم فیل سال ها منبع الهام بسیاری از افراد بود و کاربرد های واضحی در عملیات های برداشتن و گذاشتن اجسام داشته است. اخیراً محققان انستیتو ماشین و مواد کره جنوبی نیز مشغول توسعه رباتی با الهام از آن هستند.

دستاورد محققان کره ای به نام نخستین دست رباتیکی تقلید شده از خرطوم فیل در دنیا معرفی شده است که قابلیت های یک گیره چنگک مانند با یک گیره دارای قدرت مکش را ترکیب می نماید. این دستگاه می تواند با استفاده از ساختاری که در نوک آن قرار گرفته است اشیا را بگیرد.

سیم های مربوط به یک سیلندر پنوماتیک در اطراف مرکز این ساختار نرم قرار دارند و شکل گیره را هنگام فعالسازی تغییر می دهند. به این ترتیب چنگک های آن به سمت یکدیگر تا می شوند تا اشیا را بگیرند. هرچند کانال های ریزی در این ابزار تعبیه شده که نوعی درزبندی خلأ مقاوم در برابر نفوذ هوا ایجاد می نماید تا قدرت کنترل اجسام را در صورت لزوم بیشتر کند.

این امر بدان معنا است که گیره می تواند اشیا با میزان و اشکال و وزن های مختلف را بلند کند. محققان کره نشان داده اند ربات قادر به گرفتن یک سوزن 0.25 میلیمتری و یک بسته بزرگ 10 برابر میزان خود است.

محققان ادعا می نمایند این سیستم بدون احتیاج به حسگر های پیچیده فعالیت می نماید و کنترل نماینده نرم، خطری برای مجروح کردن افرادی که در کنار آن کار می نمایند، ندارد. در آینده می توان از این دستگاه به عنوان ربات سرهم بندی نماینده محصول در خطوط فراوری و ربات های خانگی استفاد کرد.

وبلاگ خانی علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ساخت دست رباتیک با توجه به خرطوم فیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دست رباتیک با توجه به خرطوم فیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید