گزارش، شروع فرایند پیر شدن جمعیت در ترکیه

به گزارش وبلاگ خانی، آمارها نشان می دهد که ضرباهنگ افزایش جمعیت در ترکیه رفته رفته کُند شده و این کشور در حال پیر شدن است.

گزارش، شروع فرایند پیر شدن جمعیت در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خانی، آخرین اطلاعات مربوط به تغییرات جمعیتی سال 2020 میلادی ترکیه و آمار مردم این کشور منتشر شد و مشخص شده که جمعیت ترکیه رفته رفته به عدد 84 میلیون نفر نزدیک می گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی وبلاگ خانی بخوانید. (کلیک کنید)

93 درصد از جمعیت ترکیه در شهرها و شهرستان ها و تنها 7 درصد از این جمعیت در روستاها و بخش ­ها، زندگی می­ نمایند.

اعداد و ارقام مرکز ملی آمار ترکیه (TÜİK) نشان می دهد:

جمعیت ترکیه در سرانجام سال 2020 میلادی به 83 میلیون و 614 هزار و 362 نفر رسیده است. بر این اساس، میزان افزایش جمعیت در ترکیه در سال 2020 میلادی در مقایسه با سال 2019 میلادی به عدد 459 هزار و 365 نفر رسیده است.

فرایند رشد جمعیت ترکیه در 13 سال اخیر از 70 میلیون نفر به رقمی نزدیک به 84 میلیون نفر رسیده و حالا یک بار دیگر شاهد کند شدن فرایند رشد هستیم.

بر اساس آمارهای فعلی، 50.1 درصد از مردم ترکیه را مردان و 49.9 درصد را زنان تشکیل می دهند و هرم جمعیتی در اغلب گروه های سنی بین زنان و مردان، به هم نزدیک است.

مگا شهر استانبول، 16 میلیون نفر

اغراق آمیز نیست اگر استانبول را از لحاظ جمعیتی، یک کشور متوسط به حساب بیاوریم. چرا که جمعیت این استان غربی از همه استان ها بالاتر است. با این حال، برای نخستین بار در 20 سال گذشته، در استانبول، جمعیت کاهش پیدا نموده است.

در سال 2020 میلادی جمعیت استانبول به 15 میلیون و 462 هزار و 452 نفر رسید و در مقایسه با سال 2019 میلادی با کاهش جمعیتی 57 هزار نفری روبرو بوده است.

روزنامه ملیت در گزارشی به این اشاره نموده که کاهش جمعیت استانبول، در دوران شیوع کرونا روی داده است. کارشناسان معتقدند که افزایش سریع هزینه های زندگی در این کلانشهر، موجب آن شده که بعضی خانواده ها به فکر مهاجرت به استان های دیگر و یا روستاها باشند. چرا که در شهری چون استانبول، هزینه های مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی، با هیچکدام از دیگر استان های ترکیه قابل مقایسه نیست.

آمارها نشان می دهد که نزدیک به 19 درصد از کل جمعیت ترکیه ساکن استانبول هستند! این در حالی است که در 3 سال اخیر، بیکاری رفته رفته زندگی بخش قابل توجهی از خانواده ها را در این شهر عظیم تحت تاثیر قرار داده است.

پس از استانبول، دیگر استان های پرجمعیت ترکیه از این قرارند:

آنکارا 5 میلیون و 663 هزار و 322 نفر.

ازمیر4 میلیون و 394 هزار و 694 نفر.

بورسا 3 میلیون و 101 هزار و 833 نفر.

آنتالیا 2 میلیون و 548 هزار و 308 نفر.

استان هایی با جمعیت زیر 100 هزار نفر

ترکیه 81 استان دارد و هر چه از غرب این کشور به سمت شمال شرق می آییم، استان های کم جمعیت بیشتر می شوند. اغلب استان های جنوب شرقی دارای جمعیت متوسط هستند اما یکی از استان های کم جمعیت نیز در این منطقه قرار گرفته است.

آمارها نشان می دهد که در رده بندی 5 استان کم جمعیت ترکیه، 3 استان دارای جمعیت زیر یکصد هزار نفر است. آمار جمعیت این استان ها از این قرار است:

بایبورت 81 هزار و 910 نفر.

تونجلی (درسیم) 83 هزار و 443 نفر.

آرداخان 96 هزار و 161 نفر.

گوموشخانه 141 هزار و 702 نفر.

کیلیس 142 هزار و 792 نفر.

آمارها نشان می دهد که ضرباهنگ افزایش جمعیت در ترکیه رفته رفته کُند شده و این کشور در حال پیرشدن است.

در سال 2019 میلادی، میزان افزایش جمعیت و تولد جدید، 13.9 نفر به ازای هر 1 هزار نفر بوده است. اما در 2020 میلادی، این میزان به 5.5 نفر به ازای هر 1 هزار نفر رسید.

نمودهای جوان، ترک های پیر

آنالیز ها نشان می دهد که میانگین سن در ترکیه از عدد 32.4 سال 2019 میلادی در سال 2020 میلادی به عدد 32.7 رسیده است. اگر چه سیر صعودی این عدد، از سویی نشان دهنده کاهش مرگ در سنین پایین و معیاری برای شرایط بهداشت و درمان است، اما در همین حال، کاهش زاد و ولد و خسته شدن جمعیتی را نیز به نمایش می گذارد.

مقایسه میانگین سن در استان های ترک نشین و کردنشین، یک تفاوت جدی را نشان می دهد. میانگین سن، در 3 استان ترک نشین از این قرار است:

1.سینوپ 41.4 سال.

2.بالی کسیر 40.6 سال.

3.کاستامونو 40.6 سال.

این در حالی است که پایین ترین میانگین سن در 3 استان کردنشین جنوب و جنوب شرقی ترکیه از این قرار است:

1.شانلی اورفا 20.4 سال.

2.شرناخ 21.2 سال.

3.آگری 22.3 سال.

مقایسه میانگین سنی جمعیت در این مناطق، نشان می دهد که در بسیاری از استان های کردنشین، نسبت زاد و ولد به اغلب استان ها بیشتر و میانگین سن، جوان تر است.

تراکم جمعیتی

عدد میانگین تراکم جمعیتی در مطالعات جمعیتی با تقسیم جمعیت به مساحت کشور و مشخص رقم نهایی بر حسب یک کیلومتر مربع به دست می آید. آمارها نشان می دهد که به طور میانگین، به ازای هر یک کیلومتر مربع از خاک ترکیه، 109 نفر جمعیت وجود دارد. اما این عدد در استان شلوغی همچون استانبول، 2 هزار و 976 نفر به ازای 1 کیلومتر مربع است! اما در استان های خلوت، تابلو به شکلی دیگر است. مثلاً در هر 1 کیلومتر مربع از خاک استان تونجلی یا درسیم، تنها 11 نفر زندگی می نمایند و این رقم برای استان ارزنجان، به 20 نفر می رسد.

حالا چند سالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، از موضوع هر خانواده 3 فرزند، سخنی به میان می آورد. او قبلاً در تمام سخنرانی هایش به این اشاره می کرد که هر زوج ترکیه ای دست کم باید 3 فرزند به جهان بیاورند. اما گویی شرایط کنونی اقتصاد ترکیه و هزینه های هنگفت زندگی، موجب آن شده که مشاورین به رئیس جمهور توصیه نمایند این شعار را برای مدتی بر روی رف بگذارد.

بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار بیکاری، عدم تطابق خروجی دانشگاه ها با بازار کار و استخدام، افزایش سرسام آور هزینه های زندگی و مخارج روزمره، از جمله فاکتورهای مهمی است که موجب آن شده آهنگ شتابان رشد جمعیت ترکیه تا حد مشهودی کُند گردد. با این حال، باید این نکته را نیز در نظر گرفت که عامل مهمی به نام شیوع ویروس کرونا در سال 2020 میلادی تا حد مشهودی بر انگیزه خانواده ها برای بچه دار شدن، تاثیر منفی گذاشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، شروع فرایند پیر شدن جمعیت در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شروع فرایند پیر شدن جمعیت در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید