خبرنگاران جشنواره ای بدون مهمان خارجی با نصف بودجه یک فیلم

به گزارش وبلاگ خانی، تهران- خبرنگاران- دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: درخواست های زیادی از طرف میهمان های خارجی برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران رسید اما تصمیم بر این است که هیچ مهمان خارجی نداشته باشیم. وی همچنین در خصوص بودجه این رویداد نیز گفت: کل بودجه به اندازه ساخت نیم فیلم است.

خبرنگاران جشنواره ای بدون مهمان خارجی با نصف بودجه یک فیلم

به گزارش خبرنگار سینمایی وبلاگ خانی، اولین نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز یکشنبه 19 اردیبهشت ماه با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره به صورت مجازی برگزاری شد.

عسگرپور در ابتدای این نشست، گفت: شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را در جهان به وجود آورد و برگزاری جشنواره های سینمایی نیز به دلیل همین مساله با تغییرات بسیاری روبرو شدند. طی یک سال گذشته جشنواره های جهانی زیادی بودند که دستخوش تغییرات شدند و برخی برگزار و برخی دیگر برگزار نشدند و بخشی نیز به صورت دوگانه و به صورت مجازی و فیزیکی برگزار شدند.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، اضافه کرد: وقتی از جشنواره های سینمایی می گوییم معمولاً چند جشنواره خاص به ذهنمان می آید و فکر می کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است.

وی با بیان اینکه جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره ای بود که با کرونا روبرو شد، گفت: قرار بود در انتها فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار گردد. تقریبا تا اواخر اسفند سال قبلش مترصد بودیم جشنواره را برگزار کنیم. آن زمان به ما می گفتند تا خرداد موضوع مرتفع می گردد و می توان جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد، البته دلیل دیگری هم داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف (فدراسیون بین المللی انجمن تهیه نمایندگان فیلم) بود.

عسگرپور اضافه کرد: اساسا برگزاری جشنواره های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد. سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، چون شرایط کرونا مجهول بود. در قدم های بعدی معین شد با یک شرایط ناشناخته روبرو هستیم و دورنمای معینی برای آن روشن نبود.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: ما اولین جشنواره ای بودیم که برگزاری را لغو کردیم. در این راستا تجاربی را به دست آوردیم. قرار بود در نیمه اول سال جشنواره برگزار گردد، اما عملاً شدنی نبود. چون غیر از آن جشنواره جهانی فجر به جشنواره ملی نزدیک می شد و برای همین ترجیح دادیم سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. البته ما تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلتفرم هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت های ما به شکل مجازی برگزار گردد. ما از تجارب جشنواره های دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان، برگزار شدند. برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند.

این کارگردان سینما، گفت: انتخاب فیلم های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می گردد. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست، همه جشنواره ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره های دیگر را رصد می نمایند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می دادند. برخی از فیلم هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

وی همچنین شرح داد: بخش هایی از جشنواره مثل خیلی از جشنواره های دیگر حذف شدند. همین اتفاق برای ما هم رخ می دهد. آن بخش هایی که متکی به حضور مهمانان است، یا به شکل مجازی باید برگزار می شد، یا به طور کامل حذف می شد. سال جاری بازار فیلم که محل خوبی برای سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار می گردد. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود جاهایی است که بقیه می توانند از آن استفاده نمایند. مهم ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار گردد و مهم ترین مسأله هم در این باره پلتفرم امن بود.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: حدود یک سال و نیم پیش، سر همین موضوع جشنواره ها به مسأله خوردند، پلتفرمی در جشنواره کن استفاده شد که سیناندو نام داشت. این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملا امن است. ما با این پلتفرم به جمع بندی رسیدیم و برای این بخش 60 پکیج را در نظر گرفته ایم و 400 ظرفیت استفاده نماینده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمی توانند به آن ورود نمایند. بلکه معین است چه کسانی به آن ورود پیدا می نمایند.

عسگرپور گفت: یکی دیگر از بخش های جشنواره کارآگاه های آموزشی است، که آن را هم به شکل مجازی برگزار می کنیم. اساتید خوبی در این کارگاه ها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر نمایند، اما حالا می توانند به صورت مجازی آموزش بدهند.

وی تأکید کرد: ما سال جاری مهمان خارجی نخواهیم داشت، اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند به صورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم مهمان به صورت فیزیکی نداشته باشیم.

عسگرپور در شرح دیگر بخش های سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین الملل که برای سینمای بلند است، بخش های فیلم های کوتاه هم وجود دارد. جام جهان نما و جشنواره جشنواره ها که مربوط به فیلم های مطرح و فیلم هایی است که به جشنواره های خارجی رفته اند هم برگزار می گردد. بخش مستند زیر ذره بین مربوط به سینمای مستند، نمایش فیلم های بازسازی شده را نیز خواهیم داشت. در این بخش 10 فیلم بلند خارجی و 4 فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعدا عنوان می کنیم. یکی از این فیلم ها مجموعه مستندهایی از دهه 20 ایران است. اولین فیلم رنگی که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکایی ها ساخته اند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم های ژانر تمرکز می نمایند، 5 تا 7 فیلم و بخش شاخه های زیتون هم فیلم هایی خواهیم داشت.

????وی درباره کارگاه های این دوره از جشنواره شرح داد: کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و... موضوع کارگاه ها را تشکیل می دهد، پردیس چارسو محل برگزاری خواهد بود که در این محل، نمایشگاه پوستر خواهیم داشت که شامل فیلم های دهه 60 و 70 سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم وجود گرافیست های مطرح است. پوسترهایی هم برای فیلم هایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آنها را بعدا می گوییم که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه کرد: یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال های دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که رو باز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می توان از آن استفاده کرد.

عسگرپور درباره دلیل اصرار بر برگزاری جشنواره جهانی فجر در شرایط کرونایی به رغم تعطیلی رویدادهای جهانی شرح داد: این سوال احتمالا وجه قالب بسیاری از سوالات درباره جشنواره جهانی فجر باشد که در طول دو سال گذشته خیلی ها با آن روبرو شدند. اولا اینکه جشنواره هایی در جهان کامل ملغی شده اند، برمبنای اطلاعاتی که روزمره با چند جشنواره کلی روبرویم. ما فهرستی از جشنواره هایی که برگزار شدند داریم. البته این به معنای تنها دلیل برگزاری ما نیست.

وی اضافه کرد: جشنواره های ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره، آنتالیا به صورت حضوری برگزار شدند. بخشی به صورت مجازی و بخشی فیزیکی. پس گاهی اوقات ما بر مبنای اطلاعات روزنامه ای صحبت می کنیم و گاهی اطلاعات حرفه ای. یکی از مسائل ما به شکل طبیعی چون شغل ما این است و مسئولیت برگزاری جشنواره را دارم، این است که باید ببینم چه جشنواره هایی چطور برگزار شده اند.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: نکته دوم اینکه آیا در همین کشورها که جشنواره های خود را فیزیکی یا دوگانه برگزار کردند، جماعتی هم حضور داشتند که تا این حد اعتراض نمایند؟ مثلا بگویند به جای برگزاری جشنواره این پول را بدهیم به بی بضاعت های سینما! من قصد تحقیر یک بخش را ندارم. من حداقل با این پدیده روبرو نشدم. این کشورهایی که اسم بردم همه جزو کشورهای قدرتمند مالی نیستند. کشورهایی که عرض و طول شان از جهات مختلف به ما نزدیک است. من روی این قائله اصلی که خیلی ها اشاره می نمایند، سوال دارم.

وی اضافه کرد: کسانی که به ما اعتراض می نمایند، با آمار و ارقام صحبت نمایند.دو جشنواره را ملاک قرار ندهند. من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمساز که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مسائل تاریخی مان را این می دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده بندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکو سیستمی دارد.

عسگرپور شرح داد: ما وقتی می گوییم که سینما چیست، برخی از دوستان به فراوری و عرضه اشاره می نمایند و هر کس از دید خود می نگرد. وقتی میخواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخش نماینده یا هر چیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره ها در طول سالها شکل گرفته اند، آیا این جشنواره ها فقط میهمانی اند؟ این تفکر روزنامه های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می دانند که انگار عده ای با هم می نوشند، می رقصند و جوایزی هم می دهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است. باید کامل دید.

این تهیه نماینده و کارگردان سینما، اضافه کرد: ولی ما باید در این شرایط ببینیم کرونا کدوم بخش از اکوسیستم را نابود نموده و در وهله دوم کدام. رسانه ها تحقیق نمایند کرونا چه نموده است. اینکه کلی بگوییم همه فقیر شدند، ساختمان ها را بفروشیم و بگوییم همه در صف گوشت و مرغ قرار بگیرند! گاهی یک بحران عظیم مثل زلزله هشت ریشتری می آید و همه چیز را نابود می نماید، آنجا باید صف تشکیل دهیم و فروشگاه ها هرچه هست بین مردم توزیع نمایند. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی روبرویم. کرونا به سینما اسیب جدی زده، در این سال ها آثاری فراوری شده که این اثار فراوری شده در صف اکران هستند. سینماها باز هستند؟ نه این اثار یکی از راه های اکران شان جشنواره هاست و بستن شان باعث اسیب دیدن به همین فیلم ها می گردد.

عسگرپور تأکید کرد: من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل می کنیم. من اعلام کردم بودجه ها ردیف معین دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه بندی است و مواردی که جابه جایی آن مسئله ایجاد می نماید و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه هایی پیدا کنیم. باید پابه پای جهان پیش برویم، در جهان گشتند و پیدا کردند.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، اضافه کرد: برخی از دوستان می گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت مینمایند با تحقیق صحبت نمایند. این دو جمله را همه می توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق نمایند، اکوسیستم چه لطمه ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما انقدر فراوری داریم و این فراوریها برای نمایش در کجا ساخته می گردد؟

عسگرپور در ادامه درباره ارتقای بخش شاخه های زیتون در این دوره از جشنواره، شرح داد: در این بخش چند فیلم خوب داریم در حوزه مقاومت و منطقه فیلم های خوبی در حال ساخت است. این بخش برای این است که به موضوع مقاومت توجه گردد. در طول این سال ها وقتی این بحث مطرح شد که نگاه ملی و غیر ملی داریم. گاهی آسیب زننده بود باید با یک جریان طبیعی روبه رو شویم این جداسازی ها خیلی کار دست سینماگران داده است. یکی از کارنمودهای جشنواره ها این است که به بخش هایی تمرکز و توجه بیشتری می نمایند.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بودجه این رویداد نیز گفت: جریانی در طول این چند سال به نام شفاف سازی راه افتاده که اساس آن در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف سازی پایبند باشند. نمی گردد یک جا مدام بودجه اش را اعلام کند و بقیه جاها بودجه های خود را اعلام ننمایند.

کل بودجه جشنواره جهانی به اندازه ساخت نیم فیلم است

این تهیه نماینده سینما اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال ها اطلاعات فعالیت های خود را اعلام نموده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و شرایط موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر می کنید این بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم درباره اش صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: درباره بودجه سال گذشته جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد تومان برایش خرج شده است. باید عنوان کنم برخی گفتند بودجه ای برای جشنواره برگزار نشده صرف شده، البته من می دانم گاهی با یک جریان رسانه ای روبرو هستیم. که برخی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم.

عسگرپور ادامه داد: درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می شد. اما احساس کردیم نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه ها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه می شد. بنشینید حساب کنید جشنواره ای به سه چهارم برگزاری رسیده پس باید حداقل شش، هفت میلیارد تومان برایش هزینه می شد، در صورتی که هزینه های ما کم بود. سال جاری امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره برگزار گردد.

عسگرپور درباره حضور فیلم اولی ها در جشنواره سی وهشتم، گفت: در جشنواره جهانی فجر نه فقط سال جاری که به استناد سال های قبل به عنوان مخاطب، برخی اوقات آثارش را دنبال نموده ایم، انصافا محل خوبی برای معرفی فیلمسازان جوان ایرانی بوده و است. نه فقط در بخش رقابتی که در بخش بازار هم کل مبادلاتی که صورت می گیرد فرصت خوبی برای این جوانان بوده است. ما خوشبختانه در کشوری هستیم که هر سال جوانان زیادی اولین یا دومین فیلمشان را می سازند. برخی از کشورهای اروپایی اصلا این شرایط را ندارند و برای همین این لقب را هم به سینمای ایران داده اند که ایران بهشت فیلسمازان اول است. جشنواره سال جاری هم همین طور است و متوجه می شوید که آثاری از نسل جدید فیلمسازان در این رویداد حاضر است.

وی همچنین درباره تعداد فیلم هایی که اولین نمایش شان را در جشنواره سی وهشتم تجربه می نمایند، شرح داد: اطلاعات فیلم ها را در چند روز آینده منتشر می کنیم. چون با برخی از آن ها در حال مذاکره هستیم. سابقه نشان داده اعلام اخبار در بود و نبود فیلم ها تاثیر می گذارد. سال جاری هم داشت این اتفاق رخ می داد، چون وقتی نام فیلم و کارگردانان در جشنواره اعلام می گردد، برخی به آن کارگردان پیغام می دهند و می گویند با ایران همکاری نکنید. هر کدام از این افراد هم دلیلی برای خود دارند مثلاً برخی با من یا دیگر مدیران جشنواره رابطه خوبی ندارند. برخی از دوستان رای افراد را می زنند. پس فهرست فیلم ها را بعدا اعلام می کنیم.

جشنواره فیلم فجر جزو بهترین رویدادها در فیاپف مورد تاکید است

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره با وجود انتقادها، گفت: من سال جاری دبیر جشنواره ام و به عنوان یکی از اعضای فیاپف که نایب رئیس آن در حوزه آسیا هستم، این شرحات را می دهم. در جلسه مجامع عمومی این سازمان بارها با این سوال روبرو شده ام. واقعیت این است که ما گاهی اوقات حد و اندازه های خود را بی مقدار می دانیم.

عسگرپور اضافه کرد: من بسیاری از فیلمسازان و جشنواره های مختلف را دیده ام. خیلی از فیلمسازان ما به جشنواره هایی رفته اند که شاید چهار بعدازظهر تعطیل شده اند! البته اشکال ندارد و آن جشنواره هم یک فرصت است برای دیدن فیلم های ایرانی. جشنواره فیلم فجر اما جزو بهترین جشنواره ها در فیاپ است. البته فردا تیتر نزنید که من گفتم این جشنواره در کنار برلین و کن و... قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ما به دنبال جشنواره ای با حضور بیست هزار شرکت نماینده نیستیم. ما به نسبت بسیاری از جشنواره ها جلوییم. برخی اصرار دارند که مرغ همسایه غاز است، من نمی خواهم دوستانی که نقد می نمایند را تحقیر نمایند، من خیلی از این دوستان را می شناسم که هیچکدام از جشنواره های بین المللی را ندیده اند و این جشنواره را با جشنواره هایی که ندیدند مقایسه می نمایند! من خیلی از این جشنواره ها را به عنوان فیلمساز دیده ام. حس می کنم موقعیت جشنواره فیلم فجر در منطقه مفید است. بسیاری از کشورهای اطراف ما از بازار این جشنواره برای معرفی آثارشان استفاده می نمایند. این کشورها نمی توانند از جشنواره کن و برلین استفاده نمایند.

عسگرپور تأکید کرد: ما گاهی بحث تخصصی می کنیم که مثلا جشنواره چه تاثیری در اقتصاد سینما دارد. این را باید کارشناسان تحقیق نمایند. اگر می خواهیم با جدول ضرب محاسبه کنیم، می پرسند که چند فیلم معامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب می گردد حساب کرد چقدر کارت کشیدند. باید ببینید که جشنواره هادو سال بعد از برگزاری به نتیجه می رسند. من تجربه این اتفاق را دارم، اما این کجا محاسبه می گردد؟ گاهی از من می پرسند که شما می گویید این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارتخوان را بیارم و ببینم چقدر برای فیلم ها کارت کشیده اند! برخی از همکاران ما با کمپانی های عظیم کار می نمایند و اعلام نمی نمایند و می خواهند کسی نداند.

یکی از کارنمودهای جشنواره ها برگزاری های منظم یکساله است

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تأثیر برگزاری این رویداد بر ارتباط سینمای ایران با بازارهای جهانی، گفت: اگر اکوسیستم را در نظر نگیریم، هیچ چیزی حتی فراوری هم دستاورد ندارد. ولی وقتی به اکوسیستم توجه می کنیم، یک نفر دویست و یکمین فیلم خود را برای بازاری در جای دیگر جهان ارسال می نماید. ممکن است برخی از کشورها بازار را به تعطیلی بکشانند، آن فیلمساز آخری هم دیگر ساخت فیلم به دردش نمی خورد. کشورهایی که نامشان را بردیم و جشنواره را برگزار کردند، آیا فکر نکردند؟ شکمشان سیر بوده؟ یا آن ها هم به اکوسیستم توجه کردند؟ من ندیدم به جشنواره ای بگویند تو اگر برگزار نکنی چه اتفاقی می افتد! نه فقط به جشنواره های عظیم و تاپ، که حتی جشنوارهایی که صد اثر دارند هم با این پرسش روبرو نیستند. یکی از کارنمودهای جشنواره ها برگزاری های منظم یکساله است که می تواند فیلمسازان را به بازارهای جهانی متصل کند.

عسگرپور درباره روبرو این جشنواره با فیلم های خارجی و ممیزی آثار، شرح داد: هر جشنواره طبق سیاست های خود حرکت می نماید. مثلا ما وقتی فیلم می سازیم می گوییم این فیلم به درد فلان جشنواره می خورد یا نه. درباره جشنواره فجر هم همین است. نه تنها ما بلکه خیلی از کشورها این موضوع را می دانند. در واقع آنها هم محدودیت های ما را به شکل کلی شناخته اند بنابراین باید فیلم هایی را انتخاب می کنیم که به درد ما بخورد که البته این موضوعات کار را سخت می نماید گاهی به فیلم هایی بر می خوریم که احتیاج به اصلاح کوچک دارد، این موضوع را با صاحب اثر مطرح می کنیم اگر مایل بود اصلاحیه انجام می گردد اگر نبود فیلم از جشنواره خارج می گردد البته خیلی از فیلمسازها پاسخ مثبت به درخواست ما می دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار وبلاگ خانی درباره برنامه تجلیل ها و عظیمداشت های این رویداد گفت: ما سال جاری برنامه عظیمداشت ها را نخواهیم داشت. چون این برنامه ها باید به شکل فیزیکی برگزار گردد و ما مجبور به حذف شدیم بعد از رفع شدن کرونا در سال آینده آن را خواهیم داشت.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تاثیر برگزاری جشنواره ها در زنده نگه داشتن سینما هم اضافه کرد: ما به هر حال در این دوره سخت به سر می بریم باید ضمن رعایت پروتکل ها در جهت روحیه دادن به هم یاری کنیم. به هر حال زمینه افسردگی نه در کشور ما بلکه از همه جا بالا رفته است. در کشورهای دیگر فراوری هم دچار مشکل شده است. برای آنها عجیب بود که ما همچنان فراوری داریم. واقعیت این است که وقتی محدودیت های مختلف داریم، زمینه های افسردگی پیش می آید و امکان راه اندازی بقیه فعالیت ها پیش نمی آید.

آمار و ارقام نشان داده حضور در سالن های سینما و برگزاری جشنواره ها تاثیری در شیوع بیماری نداشته است. با هر پدیده ای می گردد برخوردهای مختلف کرد. واقعیت این است که هر چقدر بتوانیم به عنوان مسئول روزنه ها را بیشتر کنیم که هم پروتکل های بهداشتی رعایت گردد و هم برنامه ها را داشته باشیم، خوب است.

وی درباره یاری جشنواره جهانی به مناطق محروم مانند دیگر رویدادهای سینمایی یک سال گذشته، شرح داد: بودجه ما همان طور که عرض کردم به اندازه نیم فیلم است و امیدواریم که در همین محدوده جشنواره را برگزار کنیم. ما نه تهیه نماینده ای هستیم که ده یازده فیلم داشته باشیم نه چیز بیشتری! پس در محدوده همان بودجه نیم فیلم، جشنواره را برگزار می کنیم. تجربه خوبی است که بتوان در همین محدوده جشنواره ای برگزار کرد که نیمی از آن هم مجازی باشد. این تجربه ناخواسته، شاید باعث گردد که برخی از جشنواره ها بخواهند برخی از بخش هایشان را مجازی برگزار نمایند.

این تهیه نماینده سینما گفت: ما باشگاه مخاطبان داریم. طرفداران جشنواره که در طول این سال ها اتفاقا تعداد آن ها زیاد هم شده سهمیه ای دارند، اصحاب رسانه، مسئولان و افرادی که بلیت می خرند، دیگر مخاطبان ما خواهند بود.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اینکه چه تلاشی شده تا جشنواره جهانی فجر به نام پیشنهادی جشنواره تهران تغییر نام بدهد، بیان نمود: تلاشی نشده است. چون بیش از سی سال است که در مقطع حساس کنونی هستیم و حالا خیلی این شرایط حساس تر شده است. بنابراین فعلا در این زمینه تلاشی نخواهد شد.

عسگرپور همچنین درباره بازار فیلم جشنواره گفت: سال ها در این سینما و جشنواره بوده ام جشنواره را دیده ام و دوستان را هم می شناختم. اینکه کدام دسته از فستیوال ها و خریداران حضور دارند، جزو سوال های من از دوستانم بود. چون این بخش برایم مهم بود. بنابراین این بخش حالا برایم روشن است اگر می پرسیدم راندمان بازار چگونه است، این یک سوال غیرحرفه ای بود و معلوم می شد من آدم غیرحرفه ای هستم.

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی درباره باشگاه مخاطبان جشنواره شرح داد: نظریه ای در خصوص جشنواره جهانی وجود داشت که زمان برگزاری اش باید زمانی باشد که دانشجوها فراغت بیشتری برای حضور داشته باشند. زمان دوره های قبلی برای برگزاری بهتر بود. اعتراف می کنم، در حال حاضر شرایط تغییر نموده است. الان مثل قبل نیست که دانشجویان گرفتاری های بیشتری داشته باشند و می توانند حضور پررنگ تری داشته باشد. بالای ده هزار نفر الان در باشگاه مخاطبان وجود دارد، که بالای چهار هزار نفر آن ها فعال هستند و فکر می کنم سال جاری به این آمار اضافه می گردد این به نظرم خیلی خوب است.

وی اضافه کرد: جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست، ما جشنواره جهانی هستیم که بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می نماید و در بازار همدیگر را ارزیابی می نمایند. یک سوال ما این است که فیلم های جشنواره ملی و جهانی یکی هستند؟ به نظر من واقعیت این است که برخی از فیلم های جشنواره یا به بخش مسابقه نیامدند و اتفاقی برایشان نیافتاد، ولی در بازارها و جشنواره های خارجی اتفاقات خوبی برایشان افتاد. به همین دلیل ممکن است برخی فیلم ها با جشنواره ملی سازگار نباشد و باید به فیلم هایی که در این مدیوم سازگارند توجه کرد.

عسگرپور درباره تعامل هنرمندان با یکدیگر در جشنواره جهانی فجر گفت: به هر حال سال جاری این محدودیت وجود دارد. من قبول دارم یکی از کارنمودهای جشنواره ها گفتگوهای رو در رو است ولی با این شرایط نمی گردد این موضوع را داشت. البته خیلی از هنرمندان حالا با هنرمندان خارجی ارتباط دارند اما سال جاری ارتباط سینماگران با مهمان خارجی در جشنواره به وسیله پلتفرم برقرار می گردد.

در بخش انتهای نشست رسانه ای سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوسترهای این رویداد رونمایی شد. عسگرپور درباره پوسترها بیان نمود: پوسترهای سال های قبل جشنواره ترکیبی از عکس فیلم ها بود اما ما سال جاری پوسترها را طراحی کردیم. سال جاری دو پوستر داریم که یکی اصلی و دیگری در کنارش استفاده می گردد. طراح این پوسترها حمیدرضا بیدقی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جشنواره ای بدون مهمان خارجی با نصف بودجه یک فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جشنواره ای بدون مهمان خارجی با نصف بودجه یک فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید