کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چه راز بزرگی دارد؟

به گزارش وبلاگ خانی، ممکن است شما این اثر را پیش درآمدی برای رساله پیغام آور ستارگان در نظر بگیرید، چون اثری بود که تاریخ علوم و نجوم را به کلی تغییر داد. برای مورخان فلسفه ای مثل من این اثر گنجینه ای ارزشمند به شمار میرود.

کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چه راز بزرگی دارد؟

گالیله از دانشمندان پرکاری محسوب می گردد که در دوران خفقان زندگی می نموده است. راز کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چیست و مفاد آن چه بوده است؟

نسخه خطی منسوب به گالیله که در ماه آگوست تعیین شده جعلی بوده، منجر به کشف کتابی متفاوت و بحث برانگیز به وسیله اخترشناس مشهور ایتالیایی شد. به عبارت دیگر تحقیقات نو نشان می دهد که این کتاب به وسیله منجم مشهور ایتالیایی نوشته شده، ولی نویسنده از نام مستعار استفاده نموده است.

یادداشت های منتشر نشده قبلی گالیله که پس از کشف نسخه جعلی آنالیز شدند نشان می دهند که وی نویسنده رساله واقعی با عنوان ایتالیایی Considerazioni Astronomiche di Alimberto Maur بوده که ترجمه فارسی آن ملاحظات نجومی آلیمبرتو مائوری است و در سال 1604 چاپ شده.

برخی دیگر محققان در آن موقع گمان می کردند که گالیله نویسنده این اثر بوده هر چند آن را به نام مستعار آلیمبرتو مائوری نسبت می دهند. در زمانی که گالیله می زیست، نوشتن کتاب و رساله با نام مستعار برای جلوگیری از بحث و جدل معمول بود. نقل است که گالیله آثار دیگری نیز با نام مستعار منتشر نموده، اما تألیف رساله Considerazioni Astronomiche تا به امروز تأیید نشده بود. متیو کاسکی، محقق دپارتمان فلسفه و میراث فرهنگی در دانشگاه فوسکاری ونیز گفته:

این اثر یک رساله کامل است و به وسیله یکی از درخشان ترین نوابغ غرب نوشته شده است.

این رساله درست چند سال قبل از اثر معروف گالیله به نام Sidereus Nuncius به ایتالیایی پیغام آور ستارگان منتشر شد، که در سال 1610 مشاهدات موفقیت آمیز او از قمر زمین و چهار قمر مشتری را به وسیله اولین تلسکوپ نجومی ثبت شده توصیف می کرد. کاسکی بعلاوه گفته است:

ممکن است شما این اثر را پیش درآمدی برای رساله پیغام آور ستارگان در نظر بگیرید، چون اثری بود که تاریخ علوم و نجوم را به کلی تغییر داد. برای مورخان فلسفه ای مثل من این اثر گنجینه ای ارزشمند به شمار میرود.

متونی با نام مستعار

کشفی که گالیله Considerazioni Astronomiche تألیف کرد، با یافته های اوایل امسال مرتبط است و نشان می دهد که نسخه خطی منسوب به گالیله در کتابخانه دانشگاه میشیگان در واقع جعلی بوده است. همان طور که Live Science گزارش می دهد، واترمارک های موجود در دست نوشته نشان داده که باید بیش از 100 سال پس از مرگ گالیله نوشته شده باشد و همین موضوع به جعلی بودن آن اشاره نموده است.

راز کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چیست؟

این اثر به احتمال زیاد به وسیله جاعل پرکار ایتالیایی توبیا نیکوترا در دهه 1920 یا 1930 نوشته شده و به نگارش درآمده و در سال 1934 در یک حراجی به دست آمده و سپس چهار سال بعد به دانشگاه میشیگان اهدا شده است.

تحقیقات بعلاوه نشان داد که دو نامه مورد استفاده برای تأیید اعتبار نسخه خطی جعلی از آب درآمده و احتمالا به وسیله خود نیکوترا نوشته شده اند. یکی از نامه ها ادعا می کرد که گالیله رساله Considerazioni Astronomiche را نوشته و همین شک و تردید درباره مولف را بیشتر نموده بود.

گالیله هرگز به نوشتن Considerazioni Astronomiche di Alimberto Mauri اعتراف نکرد و تا به امروز تنها مدرکی که نشان می داد او مولف بوده، همان نامه بوده است. اوایل امسال کاسکی یادداشت منتشرنشده ای را کشف کرد که واقعا در کتابخانه ای واقع در فلورانس به وسیله گالیله نوشته شده بود و این منجم در آن مکان هایی را لیست نموده بود که محقق ایتالیایی لودوویکو دل کلمبو به ایده های او حمله نموده بود.

به گفته کاسکی، گالیله خاطرنشان نموده که دل کلمبه از Considerazioni Astronomiche di Alimberto Mauri انتقاد نموده که همین مورد نشان می دهد هر زمان که Alimberto Mauri در چاپ مورد انتقاد قرار می گرفته، گالیله احساس می نموده شخصاً مورد حمله قرار می گیرد. کاسکی گفته:

وقتی گالیله در یادداشت خصوصی اش نوشت که [لودویکو دل کلمبه]با تحقیر از من صحبت می نماید، او خود را مائوری می دانست.

نظریه های بحث برانگیز گالیله

کاسکی بعلاوه گفته دل کلمبه رساله ای منتشر نموده بود و در آن استدلال می کرد که ستاره نوی که در سال 1604 دیده شده (یک ابرنواختر) اصلا نو نیست و همواره وجود دارد منتها تن ها برخی اوقات قابل مشاهده است. این ایده ها با نظریه های ارسطویی که در مدل بطلمیوس از منظومه شمسی تجسم یافته بود مطابقت داشت و به اشتباه بیان می کرد که خورشید، سیارات و ستارگان ثابت هستند و به دور زمین می چرخند.

اما گالیله با نام مستعار آلیمبرتو مائوری نوشت که ستاره نوی که از آن صحبت می نماید واقعا نو است و چالش جدی برای دیدگاه ارسطویی به وجود آورد. او بعلاوه چندین ایده رادیکال دیگر برای زمانه خود معرفی کرد مثل اینکه بیان داشت ماه ممکن است همانند زمین کوه داشته باشد. پیتر بارکر، استاد تاریخ علم در دانشگاه اوکلاهاما، می گوید:

استفاده از نام مستعار ایمن تر است، زیرا اگر همه چیز درست پیش نرود، سرزنش نمی شوید. اما اگر درست بود، می توانید بگویید در تمام مدت من بودم.

بارکر گر چه در این کشف نو دخالتی نداشته، اما گفته با تحقیقات کاسکی متقاعد شده است. انتساب رساله Considerazioni Astronomiche به گالیله به وسیله نیک وایلدینگ، مورخ دانشگاه ایالتی جورجیا که جعلی بودن نسخه خطی دانشگاه میشیگان را شناسایی نموده، پذیرفته شده است. وایلدینگ در بیانیه ای گفت:

این یک نمونه عالی از این است که چگونه تحقیقات آرشیوی هوشمندانه می تواند برخی از آسیب های وارد شده به وسیله جاعلان را بازیابی کند. دکتر کاسکی به ما نشان داده است که ترکیبی از شک و مهارت ما را به حقیقت تاریخی سوق خواهد داد.

کاسکی گفت که گالیله زمانی که در دانشگاه پادوآ - شهری در شمال ایتالیا که در آن موقع به وسیله جمهوری ونیز اداره می شد - تدریس می کرد، Considerazioni Astronomiche را نوشت. به گفته وی، این رساله ممکن است تلاشی از سوی گالیله برای یافتن حمایت در رم باشد، زیرا به خزانه دار پاپ تقدیم شده است. وی بعلاوه اضافه کرد:.

اما رم و ونیز آن موقع درگیر نزاع و درگیری دیپلماتیک بودند و عاقلانه نبود که نام خود را در رساله ای که از سوی کشور دشمن نوشته شده بیاورد.

منبع: بهترین ها

منبع: فرادید

به "کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چه راز بزرگی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب رمزنگاری شده و عجیب گالیله چه راز بزرگی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید