چه بویی عجب طعمی !

به گزارش وبلاگ خانی، طعم، احساس حاصل از چشیدن یک ماده غذایی و درک مزه و بوی آن میباشد. طعم، مجموع ویژگیهای یک ماده غذایی که سبب احساس خاصی در انسان میشود را تعیین میکند. عواملی از جمله دمای ماده غذایی، بافت آن مثل صافی، زبری و دانهدانه بودن در احساس طعم تاثیر میگذارد. سوختن دهان ناشی از ادویهها یا سردی

چه بویی عجب طعمی !

چه بویی عجب طعمی !

طعم، احساس حاصل از چشیدن یک ماده غذایی و درک مزه و بوی آن میباشد. طعم، مجموع ویژگیهای یک ماده غذایی که سبب احساس خاصی در انسان میگردد را معین میکند. عواملی از جمله دمای ماده غذایی، بافت آن مثل صافی، زبری و دانهدانه بودن در احساس طعم تاثیر میگذارد. سوختن دهان ناشی از ادویهها یا سردی ناشی از منتول، مثالهایی از احساس طعم میباشد. بدون شک شما احساس سردی ناشی از جویدن یک آدامس نعناعی یا اکالیپتوس را بارها احساس و یا تجربه نمودهاید که پس از چشیدن یک غذای فلفلی و تند نه تنها احساس گرمی و سوختن در دهان میکنید، بلکه حساسیت شما به دما افزایش پیدا میکند. به این صورت که ممکن است با نوشیدن یک جرعه از چای نه چندان داغ، دهانتان بسوزد. چهار مزه اصلی شیرینی، شوری، تلخی و ترشی وجود دارد. گیرندههای مزه بر روی زبان توزیع شدهاند. شیرینی در نوک زبان، تلخی در پشت زبان، ترشی در لبهها و شوری در لبهها و نوک زبان واقع شدهاند، بنابراین برای احساس بیشتر مزه ماده غذایی که پیش از خوردن، مزه آن را میدانیم، میتوان آن را بر روی محلی که گیرندههای آن واقع شدهاند قرار داد. علاوه بر مزههای اصلی، مزههای بینابینی هم وجود دارد. ترش و شیرین (ملس) و گس بودن از جمله این مزهها میباشند. برخی از مزهها گرچه جزء مزههای اصلی محسوب میشوند، ولی مزههایی نیستند که هر روز با آنها برخورد کنیم، مثل مزه فلزی. این مزهها یا مربوط به مواد غیرخوراکیاند یا در اثر فساد و تغییر طعم مواد خوراکی به وجود میآیند.

طعم غذا نقش اساسی در انتخاب و پذیرش آن دارد. طعم، احساس مزه و بوی یک غذا میباشد. مزه و بو هر کدام میتوانند اثر دیگری را افزایش دهند. مطالعات نشان دادهاند که با افزودن اسانس توتفرنگی به خامه، احساس شیرینی آن افزایش مییابد، اما این قضیه در خصوص کره بادام زمینی صدق نمیکند و بوی توتفرنگی قادر نیست احساس طعم شوری را افزایش دهد. افزودن کارامل یا اسانس آن به غذا سبب افزایش طعم شیرینی و افزودن اسانس سنبل ختایی به غذا سبب کاهش طعم شیرینی آن میگردد. این اثرات به غلظت اسانس بستگی دارد. مطالعات دیگر، حاکی از افزایش طعم شوری پس از افزودن سس سویا به غذا میباشند.

در سالهای اخیر، با افزایش توجه به سلامتی و توصیه به کاهش مصرف نمک، تحقیقات متعددی در این زمینه انجام گرفته است. سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند اندازه مصرف نمک به 5 گرم در روز کاهش یابد. قابل ذکر است که اندازه مصرف نمک در کشور ما حدود 15 گرم در روز میباشد. مصرف بیش از حد نمک از عوامل موثر در ابتلا به پرفشاری خون، چاقی، فقر کلسیم، پوکی استخوان، عظیم شدن قلب، کم آبی بدن، زخم معده، سرطان معده و بیماریهای کبدی میباشد. کاهش مصرف نمک باید از راههای مختلف صورت پذیرد. از یک سو باید اندازه نمک افزوده شده به غذا هنگام آشپزی کاهش یابد و از طرف دیگر نمکدان از سفره غذایی حذف گردد. نکته مهم این است که بسیاری از فرآوردههای غذایی فرایند شده، حاوی مقادیر زیادی نمک میباشند و روزانه اندازه زیادی نمک به وسیله مصرف محصولاتی مثل چیپس، سوسیس، پنیر، نان، سوپهای آماده، شوریجات، کنسروها و ربگوجهفرنگی وارد بدن ما میگردد. جوش شیرین، ضداسیدها، ملینها و قرصهای جوشان، داروهایی هستند که حاوی سدیم فراوان میباشند و معمولا هنگام تنظیم رژیم غذایی از چشم ما دور میمانند. کاهش اندازه سدیم غذا بدون تغییر در مقبولیت آن یکی از مباحث مهم در صنایع غذایی میباشد. کلرید سدیم یا نمک طعام نه تنها سبب بهبود طعم غذا میگردد و بافت، طعم و عطر بهتری به غذا میدهد، بلکه به اسم یک نگهدارنده، مواد غذایی را در برابر میکروارگاهممها و تخمیر ناشی از آنها محافظت میکند، بنابراین با استفاده از اسانسهای مختلف، میتوان ضمن کاهش مصرف نمک یا شکر مقبولیت طعم آنها را حفظ کرد و سبب ارتقاء سطح سلامت مصرفنماینده شد. تحقیقات نشان میدهند که افزودن اسانس پنیر یا سس سویا سبب افزایش احساس طعم شوری در غذا میگردد. بعلاوه هویج سبب کاهش احساس طعم شوری میگردد. باید توجه کرد که احساس طعم وقتی بیشتر میگردد که بوی آن به وسیله بینی و دهان احساس گردد. شاید مشاهده نموده باشید که افراد برای خوردن داروهای تلخ بینی خود را گرفته و آن را به یکباره مینوشند تا طعم تلخی را کمتر احساس نمایند. بعلاوه طعم شیرینی آسپارتام وقتی که به ماده غذایی وانیل افزوده گردد، بیشتر احساس میگردد. دمای ماده غذایی، اندازه جویدن یا چرخش غذا در دهان و بزاق تاثیر مهمی در احساس طعم غذا دارند. برای مثال توصیه میگردد ماست را در دمای ده درجه سانتیگراد بخوریم تا بیشترین لذت را از طعم واقعی آن ببریم. طعمهای مختلف هم بر یکدیگر تاثیر میگذارند، برای مثال شیرینی ناشی از هویج و گوجهفرنگی احساس طعم شوری را کاهش میدهد. اهمیت این موضوع در تهیه سالادهای ایرانی میباشد. برای مثال در تهیه سالاد شیرازی یا سالاد فصل از خیار، گوجهفرنگی، کاهو و گاهی هویج برای تزئین آن استفاده میکنیم، بنابراین مزه شوری کمتر احساس میگردد و ما اندازه بیشتری آبلیمو و آبغوره (که معمولا نمک دار میباشد) و نمک به سالاد میافزاییم. بوی کره یا خامه هم میتواند سبب افزایش احساس چرب بودن غذا گردد.

تولیدنمایندگان موادغذایی با استفاده از مطالعات اجرا شده در خصوص طعم و مزه میتوانند از اسانسهای مختلف برای القاء طعم و مزه شوری، شیرینی و چربی مواد غذایی تولیدی استفاده نمایند و به این ترتیب، از مصرف این مواد در محصولات خود بکاهند و به سلامت مصرفنماینده یاری نمایند. در منزل هم اگر اسانسهای مختلف در دسترس نمیباشد یا علاقهای به استفاده از آنها وجود ندارد، با شناخت تاثیر بو و طعم مواد غذایی مختلف بر یکدیگر، میتوان با مصرف کمتر نمک و شکر، غذاهایی مطابق با رژیم غذایی خانواده و با همان مقبولیت، تهیه کرد و از مصرف آنها لذت برد.

منبع:موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت

ارسال به وسیله کاربر محترم:alimoradis

منبع: راسخون

به "چه بویی عجب طعمی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بویی عجب طعمی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید