سبز پوشی بازار سهام در سرانجام سومین هفته کاری فروردین

به گزارش وبلاگ خانی، معاملات بورس در هفته ای که گذشت به علت وجود بعضی از حاشیه سازی ها با نوسان همراه شد، اما طولی نکشید که این بازار با بی توجهی به هیجانات ایجاد شده به فرایند اصلی خود بازگشت و سبزپوش به استقبال هفته پایانی فروردین ماه رفت.

سبز پوشی بازار سهام در سرانجام سومین هفته کاری فروردین

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته ای که گذشت (چهارشنبه، 24 فروردین ماه) فرایند نوسانی داشت و با 9 هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، در ارتفاع یک میلیون و 454 هزار واحد ایستاد.

شاخص کل بورس تهران در خاتمه روز چهارشنبه هفته گذشته (17 فروردین ماه) در حالی در ایستگاه یک میلیون و 463 هزار واحد به کار خود خاتمه داد که این رقم در روز چهارشنبه و در آخرین روز کاری هفته جاری (24 فروردین ماه) به یک میلیون و 454 هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم وزن) در خاتمه هفته گذشته 377 هزار و 369 واحد بود که در هفته جاری این عدد به 382 هزار و 969 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از 235 هزار و 193 واحد به عدد 238 هزار و 659 واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نماد های توسعه سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نماد های پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بازار سرمایه با گذشت چند ماه از سکانداری دولت سیزدهم و نیز تحت تأثیر حمایت همه جانبه مسوولان حاضر در دولت فعلی، حال و هوای بهتری به خود گرفت و بخشی از ضرر و زیان سهامداران که در دولت قبل متحمل شده بودند، با تصمیم گیری های به موقع مسوولان جبران شد.

معاملات بورس در هفته جاری نسبت به روز های ابتدایی فروردین ماه با بعضی از نوسان ها همراه شد؛ این اتفاق ناشی از حاشیه سازی هایی بود که بعضی از فعالان مالی در ایجاد آن بی تأثیر نبودند.

داستان از این قرار بود؛ در اواسط هفته بخش نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و این امر با اعتراض شدید فعالان بازار سرمایه و نیز دیگر فعالان مالی همراه شد.

در پی ایجاد چنین مسایلی و نیز افزایش التهاب های ایجاد شده در بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخش نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی واکنش نشان داد و و بیان کرد: با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از 3 ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، مشخص و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی 1400 به هفته خاتمهی 1400 تغییر و اعمال گردد.

گرچه این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدا منجر به افت شدید شاخص بورس تحت تأثیر رفتار های هیجانی سهامداران شده بود، اما با توجه به حمایت های دولت سیزدهم از این بازار؛ بعید به نظر می رسید که دولت دست به اقدامی بزند که زمینه ساز آغاز ریزش بازار باشد.

با وجود کوشش عده ای سودجو که در پی سقوط دوباره بازار سهام به وسیله بد جلوه دادن تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند، اما افت شاخص بورس نتوانست بیشتر از یک روز دوام بیاورد و معاملات بورس پس از یک روز نزول، مجدد به مدار صعودی بازگشت و توانست آخرین روز معاملاتی خود را با سبزپوشی شاخص بورس به خاتمه برساند.

آنالیز فرایند معاملات بورس در دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت دوازدهم حکایت از آن دارد که پس از اشتباهات اجرا شده از دولت قبل، اکنون اعتماد سهامداران تحت تأثیر اقدامات درست دولت سرمایه به این بازار بازگشته است و این امر می تواند نویدبخش اتفاقاتی روشن در این بازار و کسب بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بورس در مقایسه با سایر بازار های سرمایه گذاری در سال 1401 باشد.

منبع: فرارو

به "سبز پوشی بازار سهام در سرانجام سومین هفته کاری فروردین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبز پوشی بازار سهام در سرانجام سومین هفته کاری فروردین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید