چگونه در حفاظت از جنگل ها موثر باشیم؟

به گزارش وبلاگ خانی، یکی از مهم ترین راه کارهای مقابله با گرمایش زمین و پاس داری از خاک و آب و هوای منطقه ها بومی است. ما هر روزه در زندگی شخصی خود تصمیم هایی می گیریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به زندگی درختان مربوط است. خیلی وقت ها ممکن است متوجه پیامد انتخاب هایمان نشویم، اما سبک زندگی ما تاثیری عمیق بر سرنوشت جنگل ها دارد. پس باید پیش از هر چیز بدانیم که برای حفاظت جنگل ها چه باید بکنیم و چگونه می توانیم به حمایت از درختان بشتابیم.

چگونه در حفاظت از جنگل ها موثر باشیم؟

در بسیاری از کشورهای خارجی از شعار TREES (به معنای درختان) برای حفاظت از جنگل ها استفاده می کنند.

TREES مخفف 5 کلمه است:

  1. Teach: آموزش بدهید.
  2. Restore: احیا کنید.
  3. Encourage: تشویق کنید.
  4. Establish: تأسیس کنید.
  5. Support: حمایت کنید.

با رعایت این 5 مرحله ما هم می توانیم یاور و همراه پوشش سبز کشورمان باشیم.

1. آموزش بدهید!

برای آموزش می توان دو بخش اصلی را در نظر داشت:

  • به دیگران از مزایای جنگل ها بگویید.
  • روش های روزمرهٔ حمایت از جنگل ها را به هم بگویید:

ما می توانیم با مصرف کمتر آب، گوشت، مواد غیرقابل بازیافت، کاغذ و دستمال کاغذی، سوخت ّهای فسیلی، و با استفاده از مواد بازیافت شده و وسایل نقلیهٔ عمومی و کم آلاینده به حفاظت از منابع طبیعی و البته جنگل ها یاری کنیم. برای حفاظت از جنگل ها لازم نیست تصمیم ما مستقیماً به یک درخت مربوط شود. مثلاً مصرف کمتر گوشت می تواند از مقدار دام ها، و در نتیجه از ضرر این آن ها برای رشد درختان تازه بکاهد. دام ها که مدام در حال چریدن اند، به محض جوانه زدن درخت های نو از دل خاک، یا آن ها را می خورند، یا لگدکوب می کنند، به این ترتیب مانع توسعهٔ جنگل ها می شوند. انتخاب سبک زندگی سبز و کم مصرف، در نهایت به حفاظت از درختان و جنگل ها منجر خواهد شد. هر چه مقدار مصرف گرایی ما بیشتر باشد، درختان بیشتری خواه ناخواه قطع خواهند شد

2. احیا کنید!

در زمینهٔ احیای جنگل ها چهار قدم مهم باید برداشت:

درخت کاری: نیازی به توضیح نیست که این کار مهم ترین اقدام برای احیای درختان است. برای احیای جنگل ها باید از درختان بومی استفاده کنیم، وگرنه تعادل زیست بوم از بین خواهد رفت.

تقویت خاک و حفاظت از پایداری آن: با غنی کردن بستر رشد گیاهان و جلوگیری از فرسایش خاک می توانیم به رشد درختان نو یاری کنیم.

حفاظت از گونه های جانوری: از انواع پستانداران و پرندگان و خزندگان تا بسیاری از حشرات، نقشی اساسی در پایداری و بازیابی جنگل ها دارند. شاید ما رد پای نامرئی بسیاری از این جانوران را در احیای جنگل ها نبینیم، اما هر کدام از آن ها بخشی از نظمی طبیعی اند که در حفظ تعادل و زایایی جنگل ها نقش دارد.

ترویج کشاورزی پایدار و به روز: با نوسازی صنایع کشاورزی و سرمایه گذاری دولت ها و واحدهای خصوصی در زمینهٔ آب یاری و انتقال آب با اتلاف کم، می توان رو به شکل هایی از کشاورزی آورد که در نهایت به کاهش سرعت جنگل زدایی خواهد انجامید.

3. تشویق کنید!

اگر قلبتان همراه درختان و جنگل هاست، و زندگی سبز و کم مصرف را راهی برای زندگی بهتر می دانید، همه را به حفاظت از جنگل ها فرا بخوانید. با انتشار اخبار محیط زیستی، معرفی سازمان های مردم نهاد به دیگران، ترویج روش های بازیافت، تشویق افراد به مصرف کمتر و مطالبهٔ مداوم از دولت و مسئولان، در کنار درختان و جنگل ها باشید.

4. راه اندازی کنید!

در شرایطی که بسیاری از سیاست های غیرکارشناسانه و ساختارهای فرسوده دست به دست هم داده اند تا نابودی جنگل ها سرعت بیشتری پیدا کند، مثل همیشه مردم می توانند تا حدی در برابر این شرایط و شرایط اسف بار بایستند. با راه اندازی واحدها، تیم ها و سازمان های مردمی شما می توانید برای حمایت از جنگل اقدام کنید: از جمع آوری زباله ها و درخت کاری تا فراهم آوردن یاری های نقدی و غیرنقدی برای تهیهٔ لوازم حفاظت از نواحی سبز، همه و همه از جمله اقداماتی است که می توانیم به صورت مستقل به سراغشان برویم.

5. حمایت کنید!

هر کجا ردپایی از اقدامات سبز دیدید، از اجراکنندگان آن طرح ها حمایت کنید. اگر شرکت هایی را می شناسید که با تغییرات سیاست های خود به سمت تولید پایدار و آلودگی کمتر رفته اند، آن ها را از رضایت خود با خبر کنید. پشت طرح های حفاظت از جنگل ها بایستید و با خبررسانی و تشویق، کاری کنید که شرکت های بیشتری به مسئولیت اجتماعی و اقدامات محیط زیستی علاقه مند شوند. حمایت شما از طرح های سبز به همه گیری و مقبولیت آن ها یاری شایانی خواهد کرد.

حفاظت از جنگل ها، یک وظیفهٔ همگانی

هر چند مسئول اصلی اختصاص بودجه و نیرو برای حفاظت از جنگل ها دولت ها هستند و کم کاری و عدم نظارت دستگاه های مربوطه عامل اصلی نابودی جنگل هاست، اما ما هم می توانیم در حد خودمان قدمی برای کاهش مقدار خسارات به جنگل ها برداریم. در شرایطی که بسیاری از جنگل ها به امان خدا رها شده اند و سودجوها به جانشان افتاده اند، ما می توانیم با تکیه بر توانمان در برابر فاجعه ها بایستیم و مانع بروز و توسعه آن ها شویم.

منبع: بلاگ دیوار

به "چگونه در حفاظت از جنگل ها موثر باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در حفاظت از جنگل ها موثر باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید