مدیریت دسترسی بچه ها به فضای مجازی در دوران قرنطینه

به گزارش وبلاگ خانی، در این گزارش با آسیب های استفاده افراطی از فضای مجازی در بچه ها و طریقه مدیریت آن در روز های قرنطینه آشنا می شوید.

مدیریت دسترسی بچه ها به فضای مجازی در دوران قرنطینه

به گزارش خبرنگار ، ویروس کرونا ویروسی است که با تاثیر بر روی دستگاه تنفسی افراد و تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان، افراد را درگیر خود نموده و می تواند آن ها را به کام مرگ بکشاند. اولین مورد مبتلا به این ویروس دوماه پیش در شهر ووهان چین گزارش شد و پس از آن کرونا به بسیاری از کشور های جهان از جمله ایران سرایت کرد و جان شماری از انسان های کره زمین را گرفت.

بر اساس شناسایی هایی که برروی ویروس کرونا انجام شد، راه های انتقال آن از مجرای تنفسی، دهان و تماس پوستی بوده و راه مقابله با آن رعایت نکات بهداشتی در تماس با دیگران و محیط خارجی معرفی گردید.

در راستای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در ایران، مسئولان کشور ابتدا اقدام به تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور که با طیف زیادی از بچه ها، نوجوانان و جوانان کشور در ارتباط مستقیم است، کردند. پس از تداوم فرایند افزایشی شیوع این ویروس در کشور، کادر درمانی و پزشکی دستور به قرنطینه شدن افراد و پرهیز از خروج غیرضروری از خانه ها داده و بر رعایت نکات پیشگیرانه تاکید نمودند.

این موضوعات باعث شد که بخش زیادی از زمان بچه ها و نوجوانان ایرانی خالی شده و تنها سرگرمی مناسب برای غنی سازی این اوقات از نظر آن ها، روی آوردن به استفاده بی رویه از تکنولوژی ها و رسانه هایی مانند رایانه، لپتاپ، تلفن همراه و تبلت و همچنین استفاده از بازی های رایانه ای و فضای مجازی باشد.

این موضوع می تواند آسیب های بسیار جسمی و روانی را برای بچه ها و نوجوان به همراه داشته باشد؛ همچنین راه چاره هایی برای مدیریت و محدودسازی استفاده از فضای مجازی وجود دارد که در این گزارش ضمن مصاحبه با محمد فروهر کارشناس مسائل اجتماعی و علی سعیدی روانشناس کودک و مسائل تربیتی، به آنالیز این دو موضوع پرداخته ایم.

محمد فروهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وبلاگ خانی با اشاره به راه اندازی موج خبری بچه ها آنلاین بی سرپرست در گذشته برای بهبود شرایط استفاده بچه ها و نوجوانان از فضای مجازی، گفت: متاسفانه در کشور ما ورود این طیف سنی به فضای مجازی و استفاده از تکنولوژی متولی خاصی نداشته و قانونمند نیست و ضرر های زیادی برای این گروه سنی به همراه دارد.

فروهر بسیاری از کاربران فضای مجازی را افراد زیر 20 سال معرفی نموده و نسبت به نبود نظارت و کنترل بر فعالیت بچه ها در این فضا و استفاده از بازی های کامپیوتری اظهار نگرانی کرد.

کارشناس مسائل اجتماعی همچنین خرید و فروش بی محابای فیلترشکن ها در سایت های اینترنتی بدون وجود هیچ گونه محدودیت سنی را نیز از جمله مهم ترین آسیب های موجود در فضای سایبری برای گروه سنی بچه ها و نوجوانان دانست و توضیح داد: کاربران در صورت استفاده از فیلترشکن ها، امکان دسترسی به هرگونه محتوایی را دارند و این موضوع بسیار خطر ناک است؛ برای خرید و فروش این نرم افزار ها نیز هیچ گونه تفکیک سنی وجود ندارد.

فروهر ادامه داد: فضای نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده در کشور برای گروه های سنی مختلف یکسان بوده و این امر به انتشار محتوا های نامطلوب برای سنین کم یاری می نماید. سواد رسانه ای افراد و آموزش های ارائه شده درسطح قابل قبول نیست درصورتی که هرفرد برای ورود به این فضا نیازمند آموزش دیدن و داشتن حداقل های فضای مجازی است.

او کمبود نظارت والدین بر استفاده بچه ها از فضای مجازی و سوءمدیریت را از علل استفاده افراطی بچه ها از فضای مجازی دانست و بیان نمود: در شرایط کنونی که خانواده ها باید در خانه ها قرنطینه باشند، استفاده از فضای مجازی در بین بچه ها و نوجوانان به عنوان بحران اجتماعی بود، حالا به فاجه تبدیل شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی اضافه نمود: گاهی والدین نیز به این دلیل که در حال حاضر راهکار دیگری برای غنی سازی اوقات فراغت کودکشان وجود ندارد و نمی توانند فعالیت های خارج از خانه را به او پیشن ها نمایند، دربرابر اصرار های فرزندان تسلیم شده و مقاومتی برای استفاده افراطی آن ها از این فضا نشان نمی دهند.

فروهر گفت: در روز های اخیر میزان مراجعه والدینی که دغدغه این موضوع را دارند به مراکز مشاوره بسیار افزایش یافته است که نگرانی به حقی است؛ باید بسیار مراقب بود که بچه ها از این فضا دچار آسیب نشوند.

او برای این مدیریت استفاده بچه ها و نوجوانان از فضای مجازی راه چاره هایی را ارائه داد: برنامه ریزی برای استفاده فرزند از فضای مجازی و اختصاص بخشی از اوقات فراغت بچه ها به رسانه های سالم مانند تلویزیون با نظارت، مدیریت و کنترل این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: کودک را با پدر و مادر همراه می نماید؛ پس از آن والدین باید بخش دیگری از زمان کودک را به بازی های فیزیکی با خانواده بگذرانند، زیرا در بسیاری از مواقع پدر و مادر سرگرم کار های خود بوده و لذت حضور فرزند در کانون خانواده برای او تجربه نشده است. در این راستا می توان از آموزش مجازی بازی های مختلف که در اینترنت موجود است استفاده کرد.

فروهر بیان نمود: در دوران صدر اسلام برای آموزش دادن موضوعی به بچه ها از بازی استفاده می شده که در این برهه حساس والدین می توانند به بازی هایی که برای فرزندان خود برنامه ریزی می نمایند رنگ و بوی آموزشی بدهند و اطلاعات جدیدی را به آن ها بیاموزند. استفاده از اسباب بازی های موجود درخانه و بازی های فکری فاکتور های مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان است.

او تاکید نمود: مردم باید بیش از اینکه نگران ابتلا به کرونا باشند، نگران بازخود های این ویروس باشند، زیرا کرونا درصد کمی از افراد را متبلا می نماید، اما بازخورد های آن گریبانگیر تمام طیف ها و اقشار جامعه خواهد شد.

کارشناس مسائل اجتماعی اضافه نمود: فراهم کردن بستر امن روانی در این روز های پر استرس برای بچه ها توسط والدین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که پیگیری لحظه به لحظه از اخبار ویروس، حساسیت بی مورد و بیش از حد در رعایت نکات بهداشتی و وسواس فکری برای امنیت جسمی فرزند، می تواند عوامل القاء استرس و اضطراب جبران ناپذیر به بچه ها باشد.

علی سعیدی نیز در تبادل نظر با وبلاگ خانی گفت: استفاده از فضای مجازی مزایای زیادی داشته و سرگرمی و مهارت آموزی زیادی برای افراد دارد، اما استفاده افراطی از آن بسیار مخرب و خطرناک است.

سعیدی اضافه نمود: از طرفی در این روز های قرنطینه، جایگزین های دیگر برای بچه ها و نوجوانان بی لذت است، اما این فضا رقیب اصلی کتابخوانی و توجه دانش آموزان به درس بوده که متاسفانه پیروزی با استفاده از فضای مجازی است.

او بیان نمود: والدین با شرط گذاری برای اینکه استفاده از فضای مجازی منوط به خواندن صفحاتی از کتاب و یا انجام کار های مفید باشد، می توانند بچه ها را در شرایطی قرار دهندد که لذت انجام کار های جدید را تجربه نموده و به سمت آن ها گرایش یابد؛ از این طریق والدین می توانند تهدید فضای مجازی را به فرصتی برای علاقه مند کردن فرزند به کار های مفید تبدیل نمایند.

روانشناس کودک و مسائل تربیتی اضافه نمود: پدر و مادر مهم ترین و موثرترین الگور بچه ها و نوجوانان هستند و استفاده بی رویه آن ها در این دوران از فضای مجازی می تواند فرزندان را بیشتر به سمت این فضا سوق دهد.

سعیدی به مضرات جسمی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و رسانه از جمله مسائل بینایی، مسائل قامتی و کم تحرکی را از اشاره نمود و ادامه داد: بعضی بازی های کامپیوتری و موبایلی برای سنین خاصی مناسب نبوده و اثرات زیانبار جسمی از جمله خشم و اضطراب را در بچه ها ایجاد می نماید؛ همچنین انجام بازی هایی که سطح دشواری شان از سطح توانایی کودک بالاتر است منجر ایجاد احساس ناخوشایند و ناهنجاری های رفتاری در او گردد.

او در خاتمه گفت: طراحی بازی های خانوادگی، ایجاد فضایی شاد در خانواده، مدیریت بازی های مورد استفاده بچه ها و نوجوانان و تشویق آن ها برای استفاده از بازی های ماجراجویانه و شناختی برای سودمند کردن زمان استفاده فرزندان از بازی های رایانه ای، می تواند راه چاره های موثری برای جلوگیری از مضرات فضای مجازی باشد.

گزارش از عطیه طالب پور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مدیریت دسترسی بچه ها به فضای مجازی در دوران قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت دسترسی بچه ها به فضای مجازی در دوران قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید