متاورس؛ زمین بازی نو صنعت چاپ

به گزارش وبلاگ خانی، نشانی چاپخانه شما در این اقلیم مجازی کجاست؟

متاورس (meta verse) چیست؟

چرا در حال حاضر برای صنعت ما اهمیت پیدا نموده است؟

حالا که متاورس کاربرد های واقعی برای چاپخانه های کوچک و آژانس های تبلیغاتی پیدا نموده است، وقت آن رسیده که آن را در کانون توجه خود قرار دهیم آیا این تصور من است یا اینکه در سال 2022 همه درباره متاورس حرف می زنند؟

متاورس؛ زمین بازی نو صنعت چاپ

در ماه اکتبر فیس بوک با اعلام تغییر نام خود به متا صحنه را برای حضور و درخشش متاورس آماده کرد. پس از گذشت مدتی بدون سر و صدای چندان، در حالی که دنیای بازاریابی و شبکه های اجتماعی در خصوص این تغییر و تحول تأمل می کردند، ناگهان حالا متاورس نقل محفل همه شده است. البته دلایل محکمی نیز برای این رویکرد وجود دارد.

به عنوان مثال در اولین هفته ماه ژانویه نشریه Ad week گزارش کرد که تقاضا برای استخدام افراد متخصص در حوزه متاورس بین ماه مه و اکتبر 2021 بیش از 400 درصد افزایش داشته است.

شرکت پژوهشی Vantage market Research نیز پیش بینی نموده است که بازار تولیدات و خدمات مرتبط با متاورس طی هفت سال آینده 44 درصد رشد خواهد نمود چند روز پس از انتشار این گزارش یکی از پرخواننده ترین مقالات نشریه eMarkerter در خصوص شتاب و تقاضای بالا در چین برای خرید آنلاین با استفاده از فناوری VR (واقعیت مجازی) بود. در حال حاضر ساختار و زیست بوم لازم برای استفاده از VR جهت خرید کالا به صورت آنلاین وجود دارد و فراگیر نیز شده است.

بسیاری از شرکت های آمریکایی نیز از این فرایند استقبال نموده و از آن استفاده می نمایند. چندی پیش شبکه اجتماعی Examiner پرسشی برای مخاطبان خود مطرح نموده بود با این مضمون : فرایند رو به توسعه استفاده از VR برای خرید آنلاین چه مفهومی دارد و چرا ما باید به آن اهمیت بدهیم؟

خیلی ها تا همین چندی پیش حتی نام متاورس را هم نشنیده بودند، حالا ایمیل های تبلیغاتی در خصوص متاورس به ایمیل من سرازیر شده است. انگار که تغییر نام فیس بوک به متا که به وسیله مارک زاکربرگ در اکتبر 2021 اعلام شد، باعث شده تا موضوعی که بی سر و صدا مدت ها بود در محافل و فضای تکنولوژی همه در خصوص آن زمزمه می کردند، یکباره به جریان اصلی و فرایند غالب در اذهان همه تبدیل گردد.

بیشتر بخوانید : 10 فروشگاه برتر هدایای تبلیغاتی در ایران

متاورس چیست؟

متاورس دنیایی دیجیتال است که مردم در آن، مثل دنیای فیزیکی و واقعی زندگی، کار و بازی می نمایند. به نظر پدیده ای در دوردست و آینده نگرانه می آید، ولی این گونه نیست، متاورس تنها یک عبارت و واژه دهن پرکن برای بسیاری از کارهایی که ما همین حالا هم انجام می دهیم نیست، به عنوان مثال هنگامی شما با استفاده از اپلیکیشن زوم یک کنفرانس آنلاین برگزار می کنید، عملا در فضای متاورس هستید.

البته در آینده برای اینکه تجربه ما در فضای مجازی واقعی تر و بهتر گردد، به جای خودمان از آواتاری(Avatar) که روی جایگاه نشسته و با دیگر آواتارها مصاحبه و تعامل می نماید. استفاده می کنیم (آواتار تصویری است منحصربه فرد از شما در شبکه های اجتماعی، انجمن و سایت های مختلف آنلاین ، چیزی مانند نمادی که شما را به دیگران در سراسر دنیا می شناساند.)

در محیط خانه، متاورس نوعی واقعیت افزوده است که شما با استفاده از آن در خانه خود این طرف و آن طرف می روید و با نگاه کردن به تلفن موبایل خود می بینید که چگونه کف خانه شما تغییر شکل داده و جلوی چشمان شما به چیز دیگری تبدیل می گردد.

در دنیای بازی های رایانه ای بچه ها می توانند از سراسر دنیا با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و همزمان با استفاده از یک بازی کامپیوتری با یکدیگر رقابت نمایند، انگار که همه در یک اتاق کنار یکدیگر نشسته اند به عبارت ساده متاورس هر گونه واقعیت مجازی با افزوده در هر گونه دستگاهی است که به انسان ها امکان می دهد در یک دنیای مجازی با انسان های دیگر، مکان های دیگر و چیزهای دیگر تعامل پیدا نمایند.

تا همین چندی پیش به ویژه افراد شیفته فناوری، همه متاورس را پدیده ای فناورانه میدانستند که ربطی به افراد و شرکت های معمولی نداشت، بسیاری از صحبت ها و گپ و گفت وگوهای مربوط به متاورس و دیگر پدیده های مرتبط با آن، چندان ربطی به مردم عادی نداشت. به عنوان مثال هنرمندی به نام Beeple یک اثر هنری در متاورس خلق نموده و به تازگی NFT (توکن های غیر قابل معاوضه) آن را به قیمت 29 میلیون دلار فروخته است، رند دیگری توکن های غیرقابل معاوضه مجموعه ای از کفش های ورزشی را هر جفت به قیمت 3 هزار دلار فروخته است.

بیشتر بخوانید : لایت باکس چیست؟ {راهنمای خرید 2021 + مزایا و انواع لایت باکس}

کاربرد متاورس در سرزمین چاپ چیست؟

متاورس می تواند کاربرد های فراوانی برای چاپخانه و یا خریداران کارهای چاپی نیز داشته باشد. در اینجا چندین نمونه را ارایه می کنیم :

  • ارایه تورهای مجازی از چاپخانه تا مشتریان بالقوه و بالفعل آنها بتوانند به صورت مجازی در چاپخانه قدم زده و از دفاتر و بخش های مختلف ساختمان چاپخونه بازدید نمایند.
  • ساخت مدل های تعاملی سه بعدی از تولیدات چاپی برای افزایش فروش به وسیله آنلاین، این مدل های سه بعدی به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که مشتریان می توانند آنها را به طور مجازی در دستان خود بگیرند و از نزدیک جزئیات آن را ببیند
  • شرکت در تورهای مجازی مراکز دموی شرکت های سازنده تجهیزات چاپی قبل از اقدام به خرید دستگاه، هنگامی که تجهیزات نصب شد چاپکاران می توانند تصاویر هولوگرافیک خدمات متخصصان فنی شرکت سازنده را در کنار دستگاه جلو چشم اپراتور به نمایش بگذارند تا او و مسئول فنی چاپخانه بتوانند به تنهایی مسائل فنی و فرایند تعمیر و نگهداری ماشین را انجام دهند
  • افزایش دریافت یاری های اهدایی افراد نیکوکار و ارتباط مستقیم با نیکوکاران و اهدانمایندگان یاری های اقتصادی در خانه و یا دفاتر خودشان و فراهم آورن امکان بازدید مجازی از بخش های تولیدی چاپخانه برای سفارش خیریه. تا از این طریق آن ها بتوانند تأثیر یاری های خود را به طور عملی ببینند.
  • استفاده از بازی (game) رایانه ای در متاورس برای فروش و تبلیغ تولیدات چاپی. در حالیکه مشتریان بالقوه بازی می نمایند. آنها می توانند بخش هایی از محصول نهایی را جمع آوری نموده و هنگامی که کار چاپی تمام شده محصول را سفارش دهد

پس از مدتی چنین کاربردهایی از متاورس پیشرفته تر و عادی تر خواهد شد. در حال حاضر با اینکه این کاربرد ها هنوز چندان توسعه نیافته اند، مورد استفاده قرار می گیرند. پس هنگامی که شما درباره متاورس می خوانید یا می شنوید بدانید که این پدیده دیگر به یک واقعیت عملی و کاربردی تبدیل شده است که ارزش سرمایه گذاری دارد، زیرا دیگر پدیده ای نیست که به آینده تعلق داشته باشد، بلکه همین حالا می توان آن را به خدمت گرفت.

بیشتر بخوانید : چاپ یووی UV چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟

رمز یا توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) چیست؟

رمز غیرقابل معاوضه (NFT یا رمزکلید یکتا)، نوع خاصی از رمز و نماد چیزی منحصر به فرد است؛ بنابراین رمزهای غیرقابل معاوضه را نمی توان با یکدیگر معاوضه کرد این در تضاد با ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و بسیاری از رمزهای شبکه با کاربردی است که ماهیت قابل معاوضه دارند.

از توکن های غیر قابل معاوضه برای ایجاد دارایی های دیجیتال قابل تأیید مانند یک زمینه یک خانه یا هر دارایی دیگر و امکان همکاری پذیری دارایی در چندین سیستم عامل استفاده می گردد.

NFTها در برنامه های خاصی که به موارد دیجیتالی منحصر به فرد مانند هنر رمزنگاری شده، مجموعه های رمزنگاری شده و بازی رمزنگاری احتیاج دارند، استفاده می شوند. هتر از اولین موارد استفاده بلاکچین بود و ان اف تی ها اصالت و مالکیت هنر دیجیتال را ثابت می نمایند.

راه اندازی CryptoPunks در ژوئن 2017 راه را برای هنر کمیاب در بلاک چین Ethereum هموار کرد . ان افتیها هم مثل بیت کوین ها کاملا دیجیتال هستند اما فرق بزرگی میان آنها و سایر ارزهای دیجیتالی که ممکن است اسمشان را شنیده باشید وجود دارد. رمزارزها قابل معاوضه هستند. به این معنا که فرد می تواند ارزی مثل بیت کوین را با یک بیت کوین کاملا مشابه دیگر مبادله کند، چون هر دو بیت کوین، ارزشی صد در صد برابر دارند. اما آن افتیها غیرقابل معاوضه هستند و این یعنی نمی توان آن ها را با آن افتی مشابه دیگر جایگزین یا مبادله کرد چون هران افتی درست مثل یک کارت بازی نایاب ارزشی منحصر به فرد دارد که با سایر ان افتیها فرق دارد.

برای درک بهتر می توانید نقاشی معروف مونالیزا را در نظر بگیرد که با وجود کپی های فراوان تنها یک نسخه اصلی از آن وجود دارد. ان اف تی حکم گواهی اصالت دیجیتالی را دارد که میتوان از آن برای اثبات مالکیت بر نسخه اصلی یک اثر هنری دیجیتال استفاده کرد. از سوی دیگر همانطور که کیفیت پوسترهای مونالیزا با نقاشی اصلی فرق دارد، قیمت آن ها هم بسیار با هم فرق دارد.

منبع: مجله چاپخونه

به "متاورس؛ زمین بازی نو صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متاورس؛ زمین بازی نو صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید