عیدی کارگران و کارمندان در سال 1399

به گزارش وبلاگ خانی، به گزارش صبحانه، بهمن ماه برای تمام اقشار جامعه، ماهی مهم و به نوعی تصمیم ساز در حوزه درآمدی است. ماهی که علاوه بر کنکاش بودجه سال آینده و مشخص تکلیف حقوق کارکنان، شورای عالی کار نیز حداقل حقوق و دستمزد را برای کارگران تعریف می نماید.

عیدی کارگران و کارمندان در سال 1399

سال جاری نیز دولت عنوان می نماید که افزایش قابل تاملی را برای حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در نظر گرفته است.

به نوعی که با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا سال آینده کسی کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان حقوق دریافت نکند که البته این رقم شامل حال کارکنان، کارمندان و کارگران دولتی است!

جدول زیر فرایند افزایش نرخ حقوق کارمندان و کارکنان دولتی طی ادوار گذشته است که تا میانه این راه نرخ تورم با درصد افزایش حقوق همراه بوده، اما از سال 97 به بعد این فرایند با مسائل مختلفی همراه شده است. گفته می گردد دولت در مجموع به حدود 8,5 میلیون نفر حقوق می دهد که این تعداد حدود 35 درصد شاغلان ایران هستند.

سالافزایش حقوقتورمرقم عیدی
9318%15.6%402 هزار و 500 تومان
9417%11.3%687 هزار تومان
9514%9%770 هزار و 500 تومان
9614%9.6%847 هزار تومان
9719.5%27%932 هزارتومان
98400هزار تومان + 10%28.3%یک میلیون تومان
9915%40%یک میلیون و 200 هزار تومان

تنها توان افزایش 15 درصدی حقوق و دستمزد را داشتیم!

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوال، درباره عدم تناسب نرخ تورم با رشد دستمزد و عایدیها بیان نمود: قانون مشخص نموده که متناسب با نرخ تورم حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند و نه دقیقا مشابه با نرخ تورم, ما نیز دستمان برای افزایش نرخ حقوق دستمزد تا همین مقدار باز بود. معتقدیم سال آینده نرخ تورم کاهنده باشد.

اما بعد از کارمندان دولت، قشر عظیمی از جامعه را کارگران تشکیل می دهند که متاسفانه همواره در ماه های بهمن و اسفند مباحثه ها و بعلاوه کشمش ها برای معین دستمزد بالا می گیرد و در نهایت نیز رقم معین شده با رقم پرداختی حقوق به اقشار کارگر جامعه تطابق ندارد.

سال جاری قیمت ها نوسانات زیادی داشته و با توجه به افزایش زیاد تورم، اعضای شورای عالی کار باید مقدار سبد معیشت خانواده و افزایش حقوق کارگران را به گونه ای معین نمایند که خانواده ها بتوانند از پس حداقل نیازهای خانواده خود بر آیند. البته تا به امروز سه جلسه برای معین رقم هزینه سبد معیشت خانوار تشکیل شده است اما به خاطر وجود اختلاف میان گروه کارگری و کارفرمایی، این جلسات بی نتیجه مانده اند.

اما اینکه عیدی کارگران چگونه باید محاسبه گردد به فرایند سال های قبل باید نگاهی انداخت، با توجه به اینکه حداقل دستمزد سال 98 کارگران با تصویب شورای عالی کار در اسفند سال گذشته، یک میلیون و 516 هزار و 882 تومان در نظر گرفته شده بود، بنابراین عیدی کارگران حداقلی بگیر باید 3 میلیون و 34 هزار تومان پرداخت می شد.

سبد معیشت سال گذشته 3 میلیون و 760 هزار تومان محاسبه شد، اما حقوق کارگران با حق مسکن و خواربار کمتر از نیمی از آن است. این به معنای آن است که بسیاری از کارگران تنها کمتر از نصف سبد معیشت خود را دریافت می نمایند.

اجرای دست و پا شکسته افزایش حقوق ها در سال های متوالی

بهزاد مهدیان, اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره می گوید: نحوه محاسبه افزایش حقوق کارکنان دولت بر مبنای افزایش تورم در سال گذشته محاسبه می گردد. یعنی اگر در سال 97 نرخ تورم 30 درصد گزارش می گردد حقوق باید متناسب با آن یعنی نهایت تا سقف 25 درصد رشد داشته باشد.

او اضافه نمود: دولت سال جاری بالغ بر 192 هزار میلیارد تومان منابع اقتصادی برای حقوق کارکنان در سال تخصیص داد که بنا به گفته ریاست سازمان برنامه و بودجه این رقم قطعی و تامین شده است. چرا که نمی تواند یک روز در پرداخت حقوق تاخیر بیاندازد. اما جای سوال اینجاست که چرا با اینکه سال 98 نرخ افزایش حقوق 30 درصد بود این طرخ در فروردین این سال دست و پا شکسته به بعضی از نهادها پرداخت شد؟ این افزایش با تلاطم نیز در ماه های دیگر برای بازنشستگان تعبیه شد!

این استاد دانشگاه معتقد است: باید در افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال آینده مجلس شورای اسلامی دست به کار گردد چرا که این رقم قابل قبول نیست و لزوما نام کارمندی نشانه مرفه بودن نیست. بعضی از کارمندان دولت حتی مقدار حقوق دریافتی یک میلیون تومان نیز دارند.

توان خرید کارمندان و کارگران در شب عید چقدر با عیدی افزایش می یابد؟

سوالات بسیار زیادی برای مخاطبان مطرح می گردد که آیا رقم پرداختی تحت عنوان عیدی برای سال آینده تا چه تامین نماینده نیازهای یک خانواده برای استقبال از سال نو است. سالی که ممکن است خانواده ای به سفر بفرایند و با توجه به افزایش نرخ بنزین، رقم افزایش یافته عیدی کفاف هزینه سفر را نمی دهد. از طرفی نیز وزارت نفت به وسیله وزیر نفت اعلام نموده که فعلا خبری از بنزین طرح نوروزی نیست.

از آن طرف هم با افزایش قیمت پوشاک در بازارهای رسمی کشور حتی این مقدار عیدی کفاف یک خرید کافی را هم نمی دهد. شاید اصل بیان عمومی و تخصصی کارشناسان در انتقاد به کاستی های پرداختی در بحث عیدی و دستمزد به این موضوع اشاره دارد که دولت به جای پرداخت نقدی عیدانه و یا حتی یارانه های نقدی, فراوری را تقویت و نرخ تورم در جامعه را کاهش دهد تا علاوه بر جلوگیری از ورود نقدینگی سرگردان به بازارها و سو استفاده عده ای سودجو از این موج نقدینگی, رضایت عمومی را در پی داشته باشد، فعلا باید منتظر ماند و دید رقم نهایی دستمزد کارگران برای سال آینده چه مقدار است تا بتوان رقم دقیق عیدی آن ها را نیز محاسبه کرد.

حذف اقتصادیات هنرمندان و منطقه ها آزاد، عایدی دولت را می افزاید.

ناگفته نماند علاوه دولت درحالی مدعیست که با کمبود منابع روبرو است و توان افزایش نرخ حقوق و دستمزد را ندارد که با کمی صرفه جویی و هزینه کرد بهینه میتوانداین مسائل رو حل نماید.

حذف معافیت اقتصادیات هنرمندان، اقتصادیات منطقه ها آزاد، جلوگیری از فرار اقتصادیاتی پزشکان و سایر صنوف مختلف، اصلاح پایه های اقتصادیاتی و اقتصادیات ستانی از فعالیت های غیر مولد (اقتصادیات برعایدی سرمایه) از جمله کارهایی است که کارشناسان عنوان می نمایند که با توجه به این موارد می توان بیش از 100 هزار میلیارد تومان برای دولت عایدی کسب کرد.

حال باید منتظر ماند و دید؛ رسم الخط دستمزدها و حقوق کارکنان دولت در سال آینده چطور تنظیم خواهد شد.

منبع: خبر فارسی

منبع: اُکالا

به "عیدی کارگران و کارمندان در سال 1399" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیدی کارگران و کارمندان در سال 1399"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید