صنعت خودرو به واردات احتیاج ندارد؛ اظهارات نماینده سابق مجلس

به گزارش وبلاگ خانی، با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید. مفهوم مصوبه واردات خودرو مجلس این است که تولیدکننده خودرو در ازای صادراتی که دارد، می تواند از محل ارز حاصل از صادرات خودرو وارد کند.

صنعت خودرو به واردات احتیاج ندارد؛ اظهارات نماینده سابق مجلس

هدف از این طرح تنظیم بازار است. امروزه در بازار، قیمت خودرو افزایش پیدا نموده است، اما عمده این افزایش قیمت ها بحث روانی بازار است. علت دیگر هم عدم ثبات در تصمیم گیری هاست که متولی این تصمیم گیری ها وزارت صنعت معدن و تجارت است.

موافقان این طرح عنوان می نمایند که اجرایی شدن آن می تواند منجر به یک تحول و تکان اساسی در بازار خودرو گردد؛ درعین حال به ضرر دلالان و سودجویانی است که محاسبات نشان می دهد خودروها را با قیمت های کذایی به مشتریان می فروشند.

بااین حال افرادی نیز مخالف این طرح هستند. علیلو نماینده سابق مجلس اسلامی اعلام نموده است: احتیاج به واردات خودرو هیچ ارتباطی با صنعت خودرو در داخل کشور ندارد. طبق تحقیق و تفحصی که اجرا شده است، اساساً استفاده نمایندگان خودرو های وارداتی 15 تا 20 درصد افرادی هستند که در کشور خودروسوار هستند؛ یعنی 700 تا 800 نفر از واردات خودرو استقبال می نمایند.

احتیاج بازار کشور به خودرو آن طور که وزارت صمت اعلام نموده، 1 میلیون و 500 هزار دستگاه در سال است. خودروهای فراوریی کشورمان جز چند بازار محدود، کمتر قابلیت صادرات دارند و آمارهای خودروسازان نیز حاکی است که تعداد این خودروها بسیار اندک است. وزیر صمت گفته است سال 1401 فراوری خودروسازان به 1 میلیون و 500 هزار دستگاه خواهد رسید؛ نکته حائز اهمیت اینجا است که خودروسازان سالانه 1 میلیون خودرو فراوری می نمایند.

این در حالی است که اکنون شرایط بغرنجی را در بازار و صنعت خودروی کشور شاهدیم و بازار از کشش لازم برای خودروهای خارجی برخوردار است، بر این اساس اتخاذ یک راه حل بینابینی می تواند مفید باشد.

علیلو اشاره نمود: باتوجه به بحث تحریم ها، صادرات مسئله سختی در کشور است. اگر خودروساز ها می توانستند این صادرات را انجام دهند، قطعاً منتظر این مصوبه نمی شدند و آن را انجام می دادند؛ برای انجام صادرات باید تدابیری انجام گردد. بسیاری از خودرو هایی که فراوری می گردد، مونتاژ است و اگر کیفیت و تیراژ را افزایش دهند، می تواند این مصوبه مفید باشد.

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ خانی بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "صنعت خودرو به واردات احتیاج ندارد؛ اظهارات نماینده سابق مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت خودرو به واردات احتیاج ندارد؛ اظهارات نماینده سابق مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید