صربستان معافیت ویزا برای ایرانیان را لغو کرد

به گزارش وبلاگ خانی، صربستان اظهار داشت که از این پس ایرانیان نمی توانند بدون ویزا وارد این کشور شوند. شمار زیادی از ایرانیان پس از ورود به صربستان یا در این کشور پناهنده می شدند یا از آن برای ورود به کشوری در اتحادیه اروپا استفاده می کردند.

صربستان معافیت ویزا برای ایرانیان را لغو کرد

دولت صربستان با صدور فرمانی معافیت ایرانیان از داشتن ویزا برای سفر به این کشور را لغو نموده است. لغو معافیت ویزا برای ایرانیان تنها کمی بیش از یک سال پس از برقراری آن اجرا شده است. متن این فرمان در روز چهارشنبه 10 اکتبر (18 مهر) در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده است.

در این فرمان آمده است: دولت جمهوری صربستان تصمیم گرفته است به تصمیم پیشین خود مبنی بر لغو ضرورت داشتن ویزا برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران پایان دهد.

دو کشور ایران و صربستان تا اوایل دهه 1990 روابطی حسنه با یکدیگر داشتند. در آن سال ها یوگسلاوی سابق که صربستان بخشی از آن بود طی جنگ از هم پاشید.

در اوت سال 2017 صربستان تصمیم گرفت ایرانیان را از داشتن ویزا معاف کند تا به رشد گردشگری در این کشور یاری برساند و روابطش را با کشورهای غیر اروپایی توسعه دهد.

اما به گفته مقامات صرب، شمار مهاجران غیرقانونی از ایران که به صربستان سفر نموده و سپس کوشیده اند به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بروند طی یک سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

نبوجسا استفانوویچ، وزیر کشور صربستان، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان این کشور هشدار داد که گروهی از ایرانیان از معافیت ویزایی سوء استفاده می نمایند.

دیوروویچ رادوس، از مرکز یاری به پناهندگان در بلگراد، به خبرگزاری رویترز گفت: این حرکت پاسخی است به این مشکل که بسیاری از مردم (از ایران) وارد صربستان می شوند و در اصل می خواهند به غرب بروند یا درخواست پناهندگی نمایند.

در امسال میلادی (2018) نزدیک به یکهزار و 100 ایرانی به طور رسمی از صربستان درخواست پناهندگی نموده اند تا بتوانند به مراکز یاری به پناهجویان دسترسی داشته باشند و از مسکن و غذا بهره مند شوند.

در حال حاضر نام حدود چهار هزار مهاجر از آسیا و خاورمیانه و جاهای دیگر در مراکز دولتی صربستان ثبت شده و در همین حال صدها تن دیگر در مرکز صربستان، بلگراد، یا در مرز این کشور با بوسنی و کرواسی که عضو اتحادیه اروپاست، سرگردان هستند.

بیش از 650 هزار نفر که بسیاری از آنان از جنگ و فقر گریخته اند به وسیله صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست در سال 2015 وارد کشورهای غربی شده اند. بخش بزرگی از این راه در ماه مارس 2016 بسته شد، اما مهاجران همچنان به ورود خود به غرب از این راه ادامه می دهند.

منبع: فوت و فن / dw.com

به "صربستان معافیت ویزا برای ایرانیان را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صربستان معافیت ویزا برای ایرانیان را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید