سم در لیوان چای بود یا لباس زیر ناوالنی؟ ، آلمان توطئه ترور منتقد سرشناس پوتین را تایید کرد

به گزارش وبلاگ خانی، صدر اعظم آلمان مدعی شد آزمایش های پیشرفته در یکی از آزمایشگاه های نظامی این کشور وجود سم موسوم به نوویچوک را در بدن الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین تایید نموده است.

سم در لیوان چای بود یا لباس زیر ناوالنی؟ ، آلمان توطئه ترور منتقد سرشناس پوتین را تایید کرد

به گزارش وبلاگ خانی به نقل از گاردین، همزمان با تایید قطعی مسموم شدن ناوالنی با سمی که بسیاری از منتقدان و مخالفان رئیس جمهوری روسیه در سال های اخیر با آن مسموم و کشته شده اند، حالا بسیاری از رهبران دنیا انگشت اتهام را سمت کرملین گرفته و در پرونده ناوالنی از حکومت روسیه پاسخی روشن و قانع کننده می خواهند. هر چند مسکو هم طبق معمول منتقدان داخلی و خارجی خود را به داشتن توهم توطئه متهم نموده است.

خانم آنگلا مرکل با اشاره به یافته های آزمایش سم موجود در بدن سرشناس ترین مخالف داخلی پوتین گفت: پرونده آقای ناوالنی یک اقدام به آدمکشی است و آنچه در آزمایشگاه به دست آمد پرسش هایی بسیار سخت پیش روی همه قرار داده که فقط روسیه می تواند و باید به همه آنها پاسخ بدهد. بوریس جانسن، نخست وزیر بریتانیا هم نتایج آزمایش ها را بیدادگرانه توصیف کرد و اضافه کرد: دولت روسیه باید شرح بدهد چه بلایی سر ناوالنی آمده است.

  • چای آخر ناوالنی | مسموم شدن سرنوشت محتوم همه مخالفان و منتقدان پوتین است؟

از آمریکا هم خبر می رسد کاخ سفید تازه ترین یافته های پرونده الکسی ناوالنی را مطلقا سزاوار سرزنش دانست و جو بایدن، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پاییز 2020 با محکوم کردن کوشش روس ها برای ستاندن جان ناوالنی، خواهان آن شد دانلد ترامپ به شکل رسمی و شخصی اقدام کرملین را در بازی کردن با جان مخالفان محکوم کند. هنوز از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به ماجرای ناوالنی واکنشی دیده نشده است.

ناوالنی که از سرسخت ترین و آشکارترین منتقدان پوتین و حکومت روسیه است، روز 20 اوت هنگام بازگشت از سیبری به مسکو در هواپیما مسموم و دو روز بعد برای ادامه درمان به آلمان منتقل شد. هر چند پزشکان روس احتمال مسموم شدن او را رد نموده بودند اما پزشکان آلمانی پس از چند روز به این نتیجه رسیدند فقط مسموم شدن با سم نوویچوک می توانسته چنین بلایی سر یک انسان بیاورد و او را تا یک قدمی مرگ ببرد. گفته می گردد حال ناوالنی بهتر شده است.

نزدیکان ناوالنی در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی استفاده از سم نوویچوک را نوعی امضای پوتین و سرویس مخفی روسیه برای از پا درآوردن مخالفان و منتقدان دانسته و خواهان شفاف سازی مسکو شده اند. نوویچوک همان سمی است که سرگی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه و دخترش یولیا دو سال پیش در بریتانیا با آن مسموم شدند. پزشکان آلمان با گوش کردن به توصیه های همتایان بریتانیایی خود شباهت هایی انکارناپذیر میان پرونده اسکریپال با مورد ناوالنی یافتند.

از سوی دیگر، یکی از پزشکان روس که از نزدیک با سم نوویچوک و شیوه های کاربرد آن آشناست، ادعا کرد نیروهای مخفی روسیه سم را نه در لیوان چای ناوالنی در فرودگاه تومسک که در لباس زیر این منتقد سرشناس جاسازی نموده بودند. به این ترتیب، جاسوس های پوتین برای مسموم کردن ناوالنی روز یا شب قبل به اتاق ناوالنی در هتل دسترسی داشته و لباس های زیر او را به سم نوویچوک آلوده نموده بودند تا روز بعد این شهروند مخالف کرملین را از پا بیندازد.

شورای امنیت ملی آمریکا بیان کرد روسیه پیش تر هم از سم نوویچوک علیه مخالفان و دشمنان خود استفاده کرد و ایالات متحده برای جوابگو کردن مسکو در پرونده الکسی ناوالنی با متحدان خود و نهادهای بین المللی همکاری نزدیک خواهد داشت. این در حالی است که کرملین در نخستین واکنش رسمی خود به گزارش آزمایشگاه نظامی آلمان بیان کرد درباره یافته های پزشکان آلمانی تردید دارد و خواهان همکاری با طرف اروپایی برای دست یافتن به حقیقت است.

وزارت خارجه روسیه عصر چهارشنبه در بیانیه خود چنین آورد: طرف روس همچنان منتظر رسیدن پاسخ رسمی از برلین به دفتر دادستان کل روسیه و موسسه های پزشکی است. ضمن اینکه مرکل روز سه شنبه پیش از نهایی شدن یافته های آزمایش پرونده ناوالنی اعلام نموده بود آلمان همچنان به همکاری با روسیه برای خاتمه دادن به پروژه نفت و گاز نورد استریم ادامه می دهد؛ موضعی که معلوم نیست با انتشار نتایج آزمایش همچنان مانند گذشته باشد یا تغییر کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سم در لیوان چای بود یا لباس زیر ناوالنی؟ ، آلمان توطئه ترور منتقد سرشناس پوتین را تایید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سم در لیوان چای بود یا لباس زیر ناوالنی؟ ، آلمان توطئه ترور منتقد سرشناس پوتین را تایید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید