خبرنگاران 40 پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی تایید شد

به گزارش وبلاگ خانی، تهران- خبرنگاران- رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از 40 پروژه مصوب برای ساخت خوابگاه های دانشجویی متأهلی و مجردی خبر داد و گفت: فرایند خوابگاه سازی 2 تا 3 سال به طول می انجامد.

خبرنگاران 40 پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی تایید شد

ناصر مطیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش وبلاگ خانی گفت: قانونگذار، دانشگاه ها را مجاز به ساخت خوابگاه های متأهلی کرده است و کمتر نشان دادن این پروژه ها به معنای کوتاهی وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان نیست.

وی درباره ساخت خوابگاه های متاهلی توسط دانشگاه ها، توضیح داد: بر اساس تبصره 9 قانون بودجه سال 99، دانشگاه ها مجاز هستند تا سقف درآمد اختصاصی خود از وام بانکی برای ساخت ساختمان های آموزشی و دانشجویی استفاده کنند؛ چنانچه از این امکان برای ساخت خوابگاه اعم از متأهلی یا مجردی با اولویت متأهلی بهره ببرند، صندوق رفاه دانشجویان از محل اعتبارتِ یارانه، مابه تفاوت سود را باید پرداخت کند.

وی افزود: قسمت اصلی این ماده قانونی، برای ساخت و ساز، تکلیفی به دانشگاه ها نکرده بلکه آنها را مجاز دانسته است و در این زمینه اختیار دارند؛ بنابراین اگر از اختیارات خود استفاده نکرده اند تخلفی هم به وقوع نپیوسته است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان به این نکته اشاره کرد: وقتی قانونگذار دانشگاه ها را مجاز کرده است، وزیر علوم، صندوق رفاه دانشجویان یا دیگران که نمی توانند به دانشگاه تکلیف کنند. درآمد اختصاصی برخی از دانشگاه ها کم است و درگیر مسائل جاری و ساری خودشان هستند.

مطیعی از 40 پروژه مصوب برای ساخت خوابگاه های متأهلی و مجردی خبر داد و گفت: فرایند خوابگاه سازی 2 تا 3 سال به طول می انجامد تا به مرحله پرداخت اقساط برسد و اگر این عملکرد آنطور که باید، نشان داده نشود به معنای انجام ندادن کار نیست. این پروژه ها شاید در مرحله پیشرفت کمتر یا بیشتر باشد؛ بنابراین به منزله کوتاهی وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان در این زمینه نیست.

مشاور وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشگاه توان بازپردخت اقساط ساخت خوابگاه از محل درآمد اختصاصی را داشته باشد، از این ظرفیت استفاده می کند، در غیر اینصورت تکلیفی بر عهده صندوق رفاه دانشجویان و وزارت علوم نیست؛ در این زمینه تکلیفی بر گردن دانشگاه هم وجود ندارد چون قانونگذار این تکلیف را قرار نداده است.

وی با بیان اینکه 2 دانشگاه گیلان و زنجان در سال 99 پروژه خوابگاه سازی را به اتمام رسانده و در مرحله پرداخت اقساط قرار دارند، گفت: بسیاری از دانشگاه ها خوابگاه متأهلی ندارند چرا که خوابگاه سازی در برنامه چهارم توسعه متوقف شد و در این پنج سال حوزه خوابگاهی از توسعه زیرساخت های رفاهی عقب ماند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان این نکته را هم یادآور شد که ساخت خوابگاه های متأهلی نسبت به خوابگاه های مجردی هزینه بیشتری دارد، برای ساخت این خوابگاه ها هزینه زیادی صرف می شود اما تعداد اندکی دانشجویان ساکن این دانشگاه ها هستند.

وی ادامه داد: فرض کنید برای ساخت خوابگاه مجردی، پنج هزار متر مربع ساخت و ساز می شود که به ازای هر هشت تا 10 متر، یک دانشجو اسکان می یابد اما این متراژ را نمی توان به دانشجوی متأهل اختصاص داد چرا که باید سوییت 40 تا 50 متری در اختیار این دانشجویان قرار بگیرد؛ از سوی دیگر ساخت خوابگاه های متأهلی پنج تا 6 برابر هزینه بیشتر دارد و به دلیل سخت بودن تأمین منابع آن، دانشگاه ها در سال های گذشته کمتر سراغ خوابگاه های متأهلی رفته اند.

به گفته این مسوول وزارت علوم، قانونگذار هر چند دانشگاه ها را برای ساخت خوابگاه تشویق کرده است اما باز هم آنها مجاز به این ساخت و ساز هستند؛ با این حال مشوق های دیگری مانند اختصاص منابع از محل صندوق توسعه ملی می توانست برای حمایت از دانشگاه ها در نظر گرفته شود.

بر اساس برنامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بار دیگر دانشگاه ها این مساله را پیگیری می کنند و در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش وبلاگ خانی، بر اساس بخشنامه ای که ناصر مطیعی به دانشگاه ها ابلاغ کرده، با توجه به ظرفیت ایجاد شده در بند الف تبصره 9 قانون بودجه سال 1399 مبنی بر اعطای مجوز دریافت تسهیلات بانکی توسط دانشگاه ها برای تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه های دانشجویی به ویژه خوابگاه های متاهلی در دستور کار دانشگاه ها قرار گرفت.

در این بخشنامه آمده است: این صندوق ماموریتی مبنی بر پرداخت بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات دریافتی ناظر بر توسعه ظرفیت خوابگاه های دانشجویی بر عهده دارد که با توجه به کمبود ظرفیت خوابگاه های دانشجویی، تمام دانشگاه ها باید حداکثر بهره برداری را از ظرفیت قانونی یاد شده به عمل آورند.

طبق این بخشنامه در صورتی آن دانشگاه متقاضی استفاده از تسهیلات یاد شده باشد، ضمن جلب موافقت بانک عامل مورد نظر دانشگاه نسبت به تکمیل طرح توجیهی فنی و اقتصادی، کمبودهای ظرفیت خوابگاه های دانشجویی را با تعیین اولویت پرداخت تسهیلات به این صندوق ارائه دهند.

در حال حاضر حدود یک هزار خوابگاه متاهلی، مجردی دخترانه و پسرانه در کشور فعال است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 40 پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی تایید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 40 پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی تایید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید