از چه سنی مُجاز به نوشیدن قهوه هستیم؟

به گزارش وبلاگ خانی، محققانی که در زمینه کافئین تحقیق می نمایند، می گویند که مصرف یک فنجان قهوه در روز به نوجوانان بالای 12 سال آسیبی نمی رساند، اما این موضوع در صورتی صادق است که آن ها مصرف سایر منابع کافئین پرهیز نمایند.

از چه سنی مُجاز به نوشیدن قهوه هستیم؟

بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی ها، از جمله شکلات، شیر شکلات و چای سرد نیز از منابع کافئین برای بچه ها و نوجوانان هستند. علاوه بر این، بعضی از دارو های که بدون نسخه به فروش می رسند نیز بچه ها را در معرض دریافت کافئین قرار می دهند که از آن جمله می توان به داروی اکسدرین اشاره نموده که یه ضد درد و ضد تب است. اما قهوه منبع اصلی دریافت کافئین در میان نوجوانان 12 سال به بالا است.

محققانی که در زمینه کافئین تحقیق می نمایند، می گویند که مصرف یک فنجان قهوه در روز به نوجوانان بالای 12 سال آسیبی نمی رساند، اما این موضوع در صورتی صادق است که آن ها مصرف سایر منابع کافئین پرهیز نمایند.

طبق اعلام انجمن پزشکان متخصص بچه ها و نوجوانان آمریکا، نوجوانان 12 تا 18 ساله باید مصرف روزانه کافئین را به 100 میلی گرم محدود نمایند که این اندازه معادل حدود یک فنجان قهوه، یک تا دو فنجان چای یا دو تا سه قوطی نوشابه است. اما برای بچه ها زیر 12 سال، هیچ آستانه ایمن مشخصی وجود ندارد؛ بنابراین اگر نوجوانان بالای 12 سال علاوه بر مصرف یک فنجان قهوه در روز، چای و نوشابه و شکلات نیز مصرف نمایند از این حد مجاز عبور می نمایند.

بعلاوه بزرگسالان نیز نباید روزانه بیش از 400 میلی گرم کافئین مصرف نمایند که این اندازه معادل مصرف چهار فنجان قهوه در روز است. اما از آنجایی که کافئین در بسیاری از غذا ها و نوشیدنی های مختلف وجود دارد، نوجوانان یا بزرگسالان می توانند بدون اینکه متوجه شوند، بیشتر از آنچه که توصیه شده است، کافئین مصرف نمایند.

اثرات جانبی

مصرف بیش از حد کافئین می تواند اثرات منفی زیادی بر روی نوجوانان داشته باشد که از آن جمله می توان به ایجاد روحیه بد، از بین بردن خواب و یاری به بروز رفتار های نادرست، مانند ریسک پذیری و پرخاشگری در آن ها اشاره نمود. قهوه بعلاوه می تواند بعضی از بچه ها را عصبانی، عصبی و مضطرب کند و یا باعث بروز حالت تهوع در آن ها گردد. مصرف بیش از حد کافئین بعلاوه می تواند ضربان قلب و فشار خون آن ها را تغییر دهد.

ممکن است از بین بردن خواب نوجوانان از جدی ترین عوارض جانبی مصرف قهوه به نظر نرسد. درحالیکه این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که بر اساس توصیه های بنیاد ملی خواب آمریکا که تحقیقات زیادی را در خصوص خواب انجام می دهد، نوجوانان باید حدود 9 ساعت در شب بخوابند. اما مطالعات نشان می دهد که بچه ها به طور میانه خیلی کمتر از آن می خوابند.

روایت های قدیمی

بعضی از بزرگسالان ممکن است به بچه ها بگویند که نوشیدن کافئین رشد آن ها را متوقف می نماید که دو علت برای چنین تصوری وجود دارد؛ اول، آنکه کافئین می تواند اندازه کلسیم را در استخوان های بدن کاهش دهد، که مردم قبلاً فکر می کردند باعث می گردد قد رشد نکند. دوم اینکه مصرف کافئین در ساعت های اواخر روز می تواند موجب کاهش خواب شبانه گردد و این در حالی است که هورمون رشد که باعث رشد نوجوانان می گردد، در اوایل خواب ترشح می گردد، بنابراین تصور این بود که خواب کمتر باعث رشد کمتر می گردد.

این در حالی است که هیچ یک از این نگرانی ها معتبر نیستند. یک مطالعه که 81 نوجوان را به مدت شش سال تحت نظر داشت، هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و تراکم استخوان پیدا نکرد.

مطالعه دیگری هیچ ارتباطی بین طول مدت خواب و رشد پیدا نکرد. بر اساس مدارک علمی مستند بچه ها 12 ساله می توانند روزی یک فنجان قهوه مصرف نمایند، اما مهم است که این موضوع را نیز در نظر گرفت که این نوجوانان با قهوه خود چیز دیگری مصرف ننمایند. بعضی از نوشیدنی های قهوه سرد و شیرین که در بین بچه ها محبوب هستند، بیش از 50 گرم شکر دارند که مصرف قند اضافه نیز می تواند عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد.

بعلاوه باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که این بچه ها نباید یک فنجان قهوه را بعد از ساعت 3 بعد از ظهر به بعد مصرف نمایند تا از ایجاد اختلال در خواب آن ها پیشگیری گردد.

منبع: فرادید

به "از چه سنی مُجاز به نوشیدن قهوه هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه سنی مُجاز به نوشیدن قهوه هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید