آبشار مرگباری که به جای آب، آتش دارد!

به گزارش وبلاگ خانی، آبشار آتشین یوسمیت | Firefall of Yosemite

یکی از جذابترین پدیده های طبیعی در پارک ملی یوسمیت کالیفرنیا، آبشار آتشین یوسمیت است. این آبشار که البته رنگ آبی در آن دیده نمی گردد به هورستیل فایرفال (The Horsetail Firefall) نیز معروف است. این آبشار رنگی نارنجی و بسیار عجیب دارد و آن هم کاملا طبیعی است! اما این رنگ نارنجی چیست؟! آیا لاوا یا گداخته های آتشفشانی از بالای یک دهانه آتشفشان از آن روان هستند؟ خبرنگاران در این متن برای شما آبشار آتشین یوسمیت را آورده و هرچه در خصوص آن باید بدانید را بیان نموده است. با ما همراه باشید:

آبشار مرگباری که به جای آب، آتش دارد!

آبشار آتشین یوسمیت

آبشار هورس تِیل که به معنی دم اسب است در پارک ملی یوسمیت در کالیفرنیا یک نمایش شگفت انگیز است. این آبشار فصلی در اوایل زمستان و اوایل بهار جریان دارد و در سمت شرق ال کپیتان به پایین می ریزد، و در پس زمینه آن یکی از برجسته ترین دیوارهای گرانیت در کل پارک را خواهید دید. شاید در زمان نامناسب که این آبشار را ببینید، چندان هم حیرت انگیز به نظر نرسد اما از اواسط فوریه، زمانی که هوا مناسب باشد، در آخرین ساعاتی که آفتاب به این آبشار می تابد، شما به طرز حیرت انگیزی می بینید که رنگ این آبشار نارنجی شده و گویا به جای آب آتش از آن روان است.

شاید اولین افرادی که این آبشار را به این صورت دیده اند، با خود به این فکر نموده اند که شاید یک حفره آتشفشانی در بالای این صخره وجود دارد و این چیزی که می بینند، نه آب، بلکه لاوا یا گدازه های آتشفشان است.

هر ساله، صدا عکاس و دوستدار طبیعت و آن هایی که از پارک ملی یوسمیت دیدن می نمایند، به دیدن این آبشار می آیند تا این صحنه حیرت انگیز را دیدن نموده و عکس های بسیار جالبی از آن بگیرند.

درخشش آبشار

آبشار آتشین یوسمیت بسیار با ظرافت است و احتیاج به تعدادی از مواد تشکیل دهنده دارد که با هم ترکیب شده و بتوانند این درخشش زیبا را به وجود آورند. اول و مهم تر از همه این است که آبشار باید جاری باشد، پس می توان گفت که هوا باید آنقدر گرم باشد که بتواند برف های منتهی به این آبشار را آب نموده تا آبشار را به جریان درآورد. اگر هوا زیادی سرد باشد، همانطور که انتظار می رود برف ها به صورت یخ باقی خواهند ماند و آبشار آتشین یوسمیت، به جریان نخواهد افتاد.

باید بدانید که این آبشار به طور کلی به وسیله آب شدن برف ها و نه هیچ روش دیگری به وجود می آید. از آنجایی که هیچ رودخانه یا جویباری به این آبشار نمی رسد، در دیگر مواقع سال که از آب شدن برف ها می گذرد و یا هوا بسیار سرد است، آن را نخواهید دید. در پاییز، رگه های آفتاب درست در همان زاویه مناسب برای به وجود آمدن آبشار آتشین به آن می تابد، اما از آنجایی که آبی در آن جریان ندارد و هوا سرد است، نمی توان این آب شبیه به آتش را مشاهده کرد.

دومین مورد مربوط به آسمان است. اگر آسمان حتی ابر کوچکی داشته باشد این پدیده شکل نمی گیرد. پس می توان گفت که هوا در غروب هنگام باید کاملا صاف باشد. هیچ ابر، باران و یا برفی نباید در آسمان باشد و ببارد، زیرا در این صورت نور آفتاب مسدود خواهد شد و به این آبشار نخواهد رسید. خوشبختانه، هوای زمستان در یوسمیت بسیار متغیر است. حتی اگر روزی با ابرهای متراکم آغاز گردد، امکان این وجود دارد که به مرور ابرها کنار رفته و هوا صاف و خالی از هرگونه ابری گردد.

دره یوسمیت

دره یوسمیت به وسیله اروپایی ها در سال 1851 کشف شد اما در آن موقع حتی اشاره کوچکی هم به این آبشار آتشین نشد. احتمال می رود که هیچکس در زمان مناسب به آبشار نگاه نمی نموده و آن را به این صورت بسیار عجیب و شگفت انگیز ندیده بوده است. در سال 1973، این پدیده برای اولین بار به وسیله عکاسی به نام گلن روول (Galen Rowell) به تصویر کشیده شد. البته تا زمان ظهور اینترنت با اینکه دره یوسمیت شناخته شده بود، اما آبشار آتشین یوسمیت همچنان ناشناخته به جای مانده بود.

بلندترین آبشار

اگر ویژگی خاص این آبشار را کنار بگذاریم، هنوز هم آبشار یوسمیت ارزش بالایی دارد. آبشار آتشین یوسمیت دومین آبشار بلند در دره یوسمیت است که بدون هیچ منبع رودخانه ای، آب از آن جریان پیدا می نماید. بلندترین آبشار در طرف دیگر ال کپیتان است و البته آن تنها هم در فصل های خاصی جاری است. این آبشار بلند به نام ریبن (Ribbon Falls) معروف است که البته مانند آبشار آتشین روی دیواره عمودی به پایین نمی ریزد، بلکه در اواسط آن، صخره ای مسیرش را منحرف می نماید.

قبل از آنکه بروید بخوانید

در سال های اخیر، از آنجایی که این آبشار بسیار پر بازدید شده است، شاید احتیاج به رزرو داشته باشید برای آنکه از آن دیدن کنید.

برترین جایی که می توانید این آبشار را دیده و لذت ببرید احتمالا بخش پیک نیک ال کپیتان (El Capitan picnic area) است. این محوطه کمتر از 3 کیلومتر از یوسمیت لاج قرار گرفته است. در اواخر فوریه، احتمالا شما با صف عظیمی از عکاسانی روبرو خواهید شد که در سطوح مختلف و از زاویه های مختلف می خواهند از این آبشار عکاسی نمایند.

البته می توان گفت که خاص ترین عکس ها زمانی گرفته می گردد که عکاسان زاویه خاصی کشف می نمایند. به گفته یکی از عکاسان معروف، نانسی رابینز، جاهای زیادی هستند که عکس های این آبشار، بسیار شگفت انگیز خواهد بود. بهتر است دنبال جاهایی بگردید که نور پس زمینه آبشار، آفتاب غروب باشد، برای مثال جاهایی نظیر کنار رودخانه یا روی لبه ها.

پارک ملی یوسمیت |Yosemite National Park

یوسمیت یکی از پارک ملی های استان متحده است که در بخش غربی سیرا نوادا در کالیفرنیا واقع شده است. این پارک حدودا 747956 هکتار مساحت دارد و از سال 1984، به عنوان یکی از میراث های جهانی در نظر گرفته شد. این پارک ملی که جایگاه آبشار آتشین یوسمیت نیز هست، به خاطر صخره های گرانیتی، آبشارهای بی نظیر، رودخانه های زلال، دریاچه ها، کوه ها، یخچال های طبیعی و به طور کلی تنوع بیولوژیکی اش معروف می باشد.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "آبشار مرگباری که به جای آب، آتش دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار مرگباری که به جای آب، آتش دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید