چشم نو انسان برای شناخت عالم باز شد

به گزارش وبلاگ خانی، خبرنگاران - گروه استان ها: بزرگترین تلسکوپ دنیا به فضا فرستاده شد، خبری که دستاوردهای آن دنیای نجوم را متحول کرد. بسیاری از منجمان بر این باورند که دستاوردهای این ارسال، اطلاعات فیزیکی و شیمی بشر از کیهان و آسمان را به مراتب افزایش خواهد داد، اتفاقی که منجمان ایرانی هم می توانند از آن برداشت های علمی آن بهره مند شوند.

چشم نو انسان برای شناخت عالم باز شد

ناسا، سازمان هوا و فضای آمریکا روز گذشته، چهارم دیماه، بزرگترین و قوی ترین تلسکوپ جهان را به فضا فرستاد تا علاوه بر نظارت نزدیکتر بر سیاره های بسیار دور، در پی حیات بر روی سایر سیاره ها باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا از گویان فرانسه با استفاده از موشک اروپایی آریان به فضا پرتاب شد، که حاصل هم افزایی علمی چندین کشور برای یک دستاورد علمی قابل ملاحظه است.

این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری زمین یا چهار برابر فراتر از ماه مستقر خواهد شد. طی کردن فاصله زمین تا مقصد برای این تلسکوپ یک ماه به طول خواهد انجامید و آماده سازی لنزهای مادون قرمز آن به پنج ماه دیگر زمان احتیاج دارد.

این تسلکوپ ماشین زمان نامیده شده است که قادر است درک بهتری از جهان هستی را در اختیار بشر قرار دهد و اطلاعات نجومی دانشمندان را رفته رفته بالا ببرد چرا که قرار است چیزهایی را کشف کند که شاید برای بشر باورنکردنی باشد.

آخرین تلسکوپی که ناسا برای تحقیقات علمی به فضا ارسال نموده بود، هابل نام داشت و تلسکوپ جیمز وب که به نام مدیر اسبق سازمان ناسا در دهه 1960 میلادی نامگذاری شده است، با قدرت های تحقیقات بسیار باکیفیت و بهتر و در فاصله دورتر از جو زمین، جایگزین هابل می گردد.

نجوم رصدی؛ ضرورت پیشرفت علمی به ویژه در زمینه علم نجوم است

استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه یزد درباره این رویداد بزرگ و بی سابقه جهانی نجوم گفت: یکی از ضرورت های پیشرفت علمی به ویژه علوم نجوم؛ نجوم رصدی است که شاهد هستیم اخیراً در کشورمان کوشش های زیادی در زمینه ساختن رصدخانه ملی ایران رخ داده و نشان می دهد نجوم رصدی حائز اهمیت است.

محمدعلی حداد درباره بهره برداری دانشمندان علم نجوم در ایران از دستاوردهای این تلسکوپ بزرگ گفت: روال جهان بر این است که هر منجمی برای استفاده از اطلاعات هر تلسکوپی باید یک طرح پژوهشی ارائه کند و هستند دانشمندان و علاقه مندانی که برای بهره برداری از اطلاعات این تلسکوپ کوشش های پژوهشی خود را آغاز نموده اند.

وی ادامه داد: جهان تلسکوپ های مختلفی را برای رصد آسمان مورد استفاده قرار داده است. مأموریت برخی از آنها مشاهده محدوده ای از امواج نور الکترومغناطیسی بوده که جو زمین مانع ورود آنها می گردد.

حداد اعلام کرد: تلسکوپ های نو در فاصله طولانی از جو زمین قرار می گیرند و محدوده از امواج الکترومغناطیسی را مطالعه می نمایند. پیش از این تلسکوپ هابل رصد فضایی را البته در محدوده طول موج نزدیک به محدوده فروسرخ انجام می داد یکی از شاخص ها و اساسی ترین مطالبی که درباره این تلسکوپ نو مطرح است، این است که مأموریت دارد برای اولین بار امواج را از محدوده فروسرخ تا طول موج های 27 تا 28 میکرون را رصد کند.

این محقق حوزه اختر فیزیک آزماییگاهی و بیناسنجی لیزری گفت: به زبان ساده می توان گفت که با ارسال این تلسکوپ به فضا، چشم منجمین جهان از این به بعد می تواند نورهای دیگری را با طول موج های متفاوت رصد کند و به این ترتیب فیزیک نو و شناخت از عالم کامل تر خواهد شد.

وی ادامه داد: این طور فرض کنید که جیمز وت این تلسکوپ بزرگ و مجهز، به عنوان چشم نو انسان برای شناختن عالم است که چشم های گذشته این قابلیت ها را نداشتند. دستاوردهای آن این است که می تواند اطلاعات خوبی را در طول موجی خوب، مخابره کند که بتوانیم برخی از مدل های کیهان شناسی، شرح گرمایی، ناهمسان گردی گرمایی عالم را با شاخص های آن بشناسیم.

ایجاد فرصتی برای شناخت بهتر از شیمی آسمان و کیهان

حداد بیان داشت: به این ترتیب فرصتی فراهم می گردد که بتوانیم شناخت بهتری از شیمی آسمان و شیمی کیهان داشته باشیم تا بفهمیم که کیهان ما از چه مولکول هایی تشکیل شده و فرآیندهای شیمیایی کیهان را نیز را آنالیز کنیم.

این استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با اشاره به اینکه اگر این فرایندها را خوب بشناسیم، می توانیم کیهان را خوب بشناسیم، گفت: یکی دیگر از شاخص ها این است که این امکان را می دهد که شناخت دقیق تری از فضای میان ستاره ای پیدا کنیم که مملو از مولکول های مختلف میان ستاره ای است.

کشف 240 مولکول میان ستاره ای

وی ادامه داد: بر اساس آمار تا به امروز 240 مولکول میان ستاره ای کشف شدند و بر اساس داده های نجومی و رصدی پیش بینی می گردد با امکانات این تلسکوپ تعداد مولکول های میان ستاره ای و شیمی فضای میان ستاره ای افزایش یابد و دید ما عمیق تر گردد.

حداد با تاکید بر اینکه تکنولوژی استفاده شده در این تسکلوپ دقیق است، توضیح داد: یکی از مهمترین تکنولوژی ها در طیف سنجی دقیق آن است چرا که قدرت تفکیک طیفی خوبی دارد.

این استادیار دانشکده فیزیکی دانشگاه یزد در حاشیه پرتاب این تلسکوپ به فضا، به انسجام یک تیم تیم برای انجام یک فعالیت علمی بین المللی و رسیدن به این نتیجه اشاره نمود و گفت: تیمی از منجمین مختلف جهان که سرمایه گذاری مشترکی برای رسیدن به پاسخ سوال مشترک داشتند، گردهم آمدند تا به این دستاورد برسند.

وی تاکید نمود: این باید مورد توجه قرار گیرد که کار علمی دقیق تنها با کوشش های یک کشور حاصل نمی گردد و مشارکت های بین المللی مؤثر هستند و به این ترتیب است که کارهای عمیق تری را با اهداف مختلف علمی در جهان شاهد خواهیم بود.

ناسا با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا این تلسکوپ هفت تنی را ساخته است و هزاران نفر از 29 کشور از سال 1990 تا به امروز در ساخت آن نقش داشته اند.

ناسا اعلام نموده است که عمر عملیاتی این تلسکوپ 10 سال است. اما این سازمان بعلاوه به گونه ای تلسکوپ فضایی جیمز وب را طراحی نموده که در آینده یک فضاپیما بتواند به آن سوخت رسانی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چشم نو انسان برای شناخت عالم باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم نو انسان برای شناخت عالم باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید