نکاتی برای حفظ سلامتی بیماران قلبی در سفرهای تابستانی

به گزارش وبلاگ خانی، داشتن بیماری های قلبی توانایی های سفر را محدود می نماید. داشتن یک بیماری قلبی به این معنا نیست که شما نمی توانید به سفر رفته و از اوقات فراغت خود لذت نبرید. با در نظر داشتن نکات ایمنی و رعایت توصیه های پزشکی می توانید با داشتن بیماری قلبی از سفر و مسافرت تابستانی خود لذت کافی را ببرید.

نکاتی برای حفظ سلامتی بیماران قلبی در سفرهای تابستانی اگر شما مبتلا به یکی از بیماری های قلبی هستید، ممکن است برای برنامه ریزی تعطیلات تابستانی نگران باشید. نتایج تحقیقات بر روی تاثیر گرما و بیماران قلبی نشان داده که بیماری های قلبی به معنای خاتمه دادن به تعطیلات شما نیست. ما به برخی سوالات رایج درباره تاثیر گرما بر بیماران قلبی و سلامت آنها پاسخ می دهیم و توصیه های لازم را برای کاهش تاثیر گرما بر بیماران قلبی و شرایط سلامت قلب را برای شما فراهم کردیم.

لذت سفر چیزی است که هر کس باید بتواند تجربه کند. سفر می تواند شما را با بسیاری از چالش های مختلف روبه رو کند از جمله تغییر رژیم غذایی و بهم خوردن ریتم خواب و خستگی. داشتن بیماری های قلبی توانایی های سفر را محدود می نماید. داشتن یک بیماری قلبی به این معنا نیست که شما نمی توانید به سفر رفته و از اوقات فراغت خود لذت نبرید. با در نظر داشتن نکات ایمنی و رعایت توصیه های پزشکی می توانید با داشتن بیماری قلبی از سفر و مسافرت تابستانی خود لذت کافی را ببرید. ما در این مقاله برای بیماران قلبی در سفر نکاتی را جمع آوری نموده ایم.

بیماران قلبی در سفر

اگر اخیرا دچار حمله قلبی یا جراحی قلب کردید یا به تازگی بیماری قلبی شما تشخیص داده شده یا در حال حاضر در معرض احتمال ابتلا به بیماری های قلبی هستید، توصیه می کنیم قبل از برنامه ریزی و یا سفر های تابستانی برای کاهش خطر، تمام جوانب را در نظر بگیرید و سفر خود تا زمانی که شرایط ثابت و بهتر شد و احساس خوبی داشتید به تعویق بیاندازید. طیف وسیعی از شرایط بدنی تحت تاثیر بیماری های قلبی قرار دارند. بیشتر مبتلایان به بیماری های قلبی می تانند خود را با شرایط نو تطبیق دهند، با این حال برای کاهش خطر و رعایت نکات ایمنی و کاهش تاثیر گرما بر بیماران قلبی در حین مسافرت های قلبی رعایت و انجام نکاتی که در زیر آمده برای بیماران قلبی توصیه می گردد.

با دکتر خود صحبت کنید

حتی زمانی که شرایط قلب شما پایدار است و شما احساس خوبی دارید، راجب تاثیر گرما بر بیماران قلبی قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند شرایط شما را تشخیص دهند و اگر احیانا دچار اختلالی یا بیماری شدید به شما نکات ایمنی را گوشزد کنند.

مقصد خود را درست انتخاب کنید

انتخاب مقصد شما نیز ممکن است مهم باشد - برخی از اقلیم ها، به خصوص آنهایی که بسیار گرم یا بسیار سرد هستند، می توانند به طور بالقوه به قلب شما آسیب برسانند، ارتفاع بالا نیز می تواند تاثیر منفی بر عملکرد قلب داشته باشد. با دانستن تاثیر گرما بر بیماران قلبی و قلب شما می توانید مقصد درست را برای مسافرت خود انتخاب کنید.

داروهای مورد احتیاج خود را بردارید

داروهای مورد احتیاج خود را همراه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که برای کل مدت سفرتان کافی است. اگر دارو کمتری مصرف می کنید، قبل ازسفر حتما راجب دوز های مصرف با پزشک خود مشورت کنید. در طول سفر خود، داروهای خود را در فواصل زمانی مشابه همانطور که در خانه میخورید، مصرف کنید. به اندازه کافی داروهای مصرفی را که پزشک داده است به همراه داشته باشید و مراقب مصرف به موقع داروهای خود در هنگام سفر باشید.

زمانی را برای ورزش کردن مشخص کنید

فعالیت فیزیکی یکی از مولفه های اصلی زندگی شیوه زندگی سالم قلب است. یکی از راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ورزش است. درصورت سفر با خودرو، حتی الامکان پاهای خود را حرکت داده و از انداختن پاها روی هم اجتناب نموده و در فواصل مناسب 1 تا 2 ساعت یکبار توقف نموده و به مدت 5 تا 10 دقیقه راه بروید. بعلاوه، زمانی که به مقصد رسید اگر هوا مساعد بود حتما پیاده روی کنید. سعی کنید هر روز مدت کوتاهی را به ورزش سبک بپردازید.

رژیم غذایی معمول قلب خود را دنبال کنید

رژیم منظم غذایی خود را ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که در طول سفر اندازه زیادی آب بنوشید تا از کمبود آب جلوگیری گردد. در مصرف نمک در حین سفر توجه لازم را داشته باشد، اغلب غذاهای آماده شده در رستوران ها اندازه زیادی نمک را نسبت به آنچه که معمولا در وعده های غذای خانگی استفاده می گردد، دارند. زمانی که سفر می کنید رژیم غذایی و تناسب اندام خود را اولویت دهید. از پرخوری در هنگام سفر خودداری کنید. رعایت مصرف چربی و نمک دو عامل اصلی و مهمی است که بیماران قلبی باید حین سفر آن را رعایت کنند. در صورتی که بیماران قلبی رژیم غذایی خود را رعایت نکنند، فشار خونشان افزایش می یابد.

شماره های اضطراری را با خود حمل کنید

شماره دکتر خود را در حین سفر همراه داشته باشید، در صورتی که سوالی داشتید از هدایت های او بهرمند شوید. اگر پیش بینی می کنید که ممکن است احتیاج به یک فوریت های پزشکی در سفر داشته باشید، قبل از سفر مراکز پزشکی نزدیک به مقصد خود را پیدا کنید. اطلاعات اورژانسی مربوط به شرایط خاص و بیماری های خود را همواره با خود داشته باشید و این اطلاعات را به افردای که آنها را می شناسید بدهید.

سیگار نکشید

استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. از استعمال سیگار در تمامی مراحل سفر به طور جدی اجتناب گردد و همراهان بیمار نیز در سفر باید از استعمال سیگار اجتناب کنند.

مواظب سلامتی خود باشید

از حمل بار سنگین و طی کردن مسافت های طولانی به صورت پیاده به طور جدی اجتناب کنید. در حین سفر به صدا های بدن خود گوش دهید، هرگونه تغییر در شرایط عادی خود را جدی بگیرید. برخی از علائم حمله قلبی ممکن است شامل ناراحتی در سینه، ناراحتی یا درد در قسمت های دیگر بدن فوقانی یا تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع یا سرگیجه باشد. به محض اینکه علائم یا نشانه های حمله قلبی را حس کردید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

به دلیل بالا رفتن دما در فصل تابستان و تاثیر گرما بر بیماران قلبی، سعی کنید در حین سفر بیشتر مراقب خود باشید. متاسفانه برخی از بیماران یا خانواده هایشان بردن داروها را فراموش می کنند و به دلیل اینکه گاهی در بین راه داروخانه وجود ندارد یا تعطیل است، چند وعده دارویی خود را نمی خورند و به محض اینکه از سفر باز می گردند یا حین سفر با مسائل افزایش فشار خون یا قند خون روبرو می شوند که خود زمینه ساز بیماری های قلبی است. استفاده از کلاه، کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و استفاده از چتر و لباس مناسب را نباید فراموش کنید. از حضور در منطقه ها بسیار شلوغ و پرجمعیت به طور جدی دوری نمایید. در صورت امکان، علائم حیاتی خود مثل تعداد ضربان قلب و یا فشارخون خود را در مقصد به وسیله فردی که مطلع و قابل اطمینان است و یا شخصا کنترل کنید.

با مشاهده علائم قلبی به پزشک مراجعه کنند

نشانه های ناراحتی های قلبی و عروقی عبارتند از :

خستگی زودرس، تنگی نفس در حین فعالیت، دردهای قفسه سینه و شکم در زمان انجام فعالیت فیزیکی، تپش قلب و احساس درد در ناحیه پشت، دست و فک پایین بنابراین افراد باید با مشاهده این علایم هر چه سریعتر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

افرادی که در خانواده شان سابقه اختلالات قلبی و عروقی وجود دارد ، مبتلایان به دیابت و فشار خون ، افراد دچار اضافه وزن در معرض خطربیماری های قلبی قرار دارند و باید حتما قبل از سفرهای طولانی با پزشک خود مشورت کنند. در صورت امکان، علائم حیاتی خود مثل تعداد ضربان قلب و یا فشارخون خود را در مقصد به وسیله فردی که مطلع و قابل اطمینان است و یا شخصا کنترل کنید.

در طول روز اندازه زیادی آب بنوشید

برای کاهش تاثیر گرما بر بیماران قلبی واجب است که بین ساعات اوج تابش خورشید از بیرون رفتن های غیر واجب خود داری گردد. در هوای گرم نوشیدن آب بیشتر برای جلوگیری از کم آبی بدن ضروری است. سعی کنید اگر به منطقه ها گرمسیری سفر کردید حتما اندازه آب بیشتری را در طول روز بنوشید. از لباس های مناسب برای کاهش عرق کردن بهره ببرید.

پیشاپیش برای سفر هوایی برنامه ریزی کنید

از مسائل سفر با هواپیما می توان به قرار گرفتن هواپیما در ارتفاع بالا، رطوبت کم هوا در ارتفاع بالا، لرزش های هواپیما، تغییر در ریتم دوره ای بدن مثل سیکل خواب و بیداری و بعلاوه بروز بیماری حرکت که همراه با تهوع، استفراغ و سرگیجه است، نام برد. بیماران قلبی باید طی سفر، تلفن تماس پزشک معالج و تعداد کافی از نمونه داروهای مصرفی را درهنگام پرواز و یا سفر همراه داشته باشند.

قبل از سفر ضروری است بیمار با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر با هواپیما مشورت کنید و نظر وی را جویا شوید. اگر شما مبتلا به بیماری های قلبی هستید و قلب شما در شرایط پایدار باشد، کاهش شدید اندازه اکسیژن در هواپیما نباید هیچ مسئله ای ایجاد کند. با این حال، اگر علائم شما به تازگی بدتر شده باشد، پزشک ممکن است اکسیژن مکمل را برای پرواز شما توصیف کند.

داخل هواپیما راه بروید

یکی از مسائلی که اغلب در سفرهای هوایی طولانی پیش می آید ، لخته شدن خون در اندام های تحتانی و پا ها است.افراد برای جلوگیری از لخته شدن خون در حین مسافرت هوایی باید به طور مرتب در داخل هواپیما راه بروند و یا از داروهای ضد انعقاد تحت نظر پزشک استفاده کنند.

کدام یک از بیماران قلبی نباید سفر هوایی داشته باشند ؟

* بیماران قلبی که در دو هفته اخیر دچار حمله و یا هر مشکل قلبی شده باشند.

* افرادی که سابقه استنت یا جراحی عروق کرونر در سه هفته اخیر را داشته باشند.

* افرادی که دچار آنژین، نارسایی و یا آریتمی قلبی کنترل نشده باشند.

* افراد دچار استرس که فشار خون بالایی دارند.

چند نکته کلی برای بیماران قلبی

* از تنها به مسافرت رفتن اجتناب کنید.

* لباس یا کفش تنگ نپوشید.

* آب معدنی و قرص همراه خود داشته باشید.

* برای اینکه بتوانید راحت تر برخیزید و قدم بزنید، از جایگاه های نزدیک به راه رو بهره ببرید.

* اطلاعات کاملی از شرایط آب وهوایی مقصد به دست بیاورید.

* در حین سفر به صدا های بدن خود گوش دهید، هرگونه تغییر در شرایط عادی خود را جدی بگیرید

* استفاده از کلاه، کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و استفاده از چتر و لباس مناسب را نباید فراموش کنید.

* از حضور در منطقه ها بسیار شلوغ و پرجمعیت به طور جدی دوری نمایید.

* هنگام رسیدن به مقصد رژیم غذایی خود را بر هم نزنید و فعالیت با شدت بالا انجام ندهید.

* برای اینکه دچار دلهره نشوید زودتر به فرودگاه بروید.

پس از رسیدن به مقصد، استراحت کنید.

در فرودگاه از وسایل حمل ونقل عمومی بهره ببرید.

از مهمانداران برای بلند کردن چمدان و یا کیف دستی تان یاری بگیرید.

محراب مرزبان نایب رییس انجمن جراحان قلب ایران گفت: مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی برای داشتن سفری آسوده و همراه با آرامش در تعطیلات نوروزی باید در ایام مسافرت داروهایی را که به وسیله پزشکشان برای آن ها تجویز شده است، به همراه داشته باشند و آن ها را به طور منظم مصرف کنند.

بعلاوه در صورتی که این افراد دچار بیماری زمینه ای دیگری مانند فشار خون نیز باشند، باید حتما نسبت به کنترل علایم بیماری خود نیز اقدام کنند.

وی خستگی زودرس، تنگی نفس در حین فعالیت، دردهای قفسه سینه و شکم در زمان انجام فعالیت فیزیکی، تپش قلب و احساس درد در ناحیه پشت، دست و فک پایین را از نشانه های ناراحتی های قلبی و عروقی دانست و گفت: افراد با مشاهده این علایم باید هر چه سریعتر حتی در سفر نوروزی به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

نایب رییس انجمن جراحان قلب ایران عنوان نمود: برخی افراد که در خانواده شان سابقه اختلالات قلبی و عروقی وجود دارد و مبتلایان به دیابت و فشار خون، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و باید حتما قبل از سفر نوروزی با پزشک خود مشورت کنند. بعلاوه اشخاصی که دچار اضافه وزن هستند یا سیگار استعمال می کنند نیز جزء گروه های آسیب پذیر محسوب می شوند.

مرزبان تاکید نمود: اغلب بیماران دچار اختلالات قلبی و عروقی می توانند بدون نگرانی در سفر نوروزی با هواپیما سفر کنند، اما در سفرهای هوایی لخته شدن خون در اندام های تحتانی و پا ها یکی از مسائلی است که مسافران قبل از سفر باید در خصوص آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی توصیه کرد: افراد برای جلوگیری از لخته شدن خون در حین سفر نوروزی باید به طور مرتب در داخل هواپیما راه بروند، بعلاوه تجویز داروهای ضد انعقاد تحت نظر پزشک که مانع از لخته شدن خون می گردد نیز در این گروه از اشخاص یاری کننده است.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت دکتر نجفی

منبع: راسخون

به "نکاتی برای حفظ سلامتی بیماران قلبی در سفرهای تابستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای حفظ سلامتی بیماران قلبی در سفرهای تابستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید