معین اولویت های پژوهشگاه زیست فناوری تا 3 سال آینده

به گزارش وبلاگ خانی، مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور وزیر علوم برگزار گردید.

معین اولویت های پژوهشگاه زیست فناوری تا 3 سال آینده

در این مراسم دکتر مصطفی مطلبی، رئیس پیشین پژوهشگاه زیست فناوری تکریم و دکتر جواد محمدی رئیس تازه و پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری معارفه شد.

دکتر جواد محمدی (متولد 1348) دارای دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای تخصصی در رشته ایمونولوژی پزشکی از دانشگاه کارولینسکا کشور سوئد است.

وی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

از جمله سوابق اجرایی وی می توان به مدیرکل دفتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره نمود.

جواد محمدی رئیس تازه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این مراسم گفت: این پژوهشگاه تنها پژوهشگاه در حوزه بیو و در سطح ملی است که در حوزه های دامی، پزشکی، صنعتی و … فعالیت می نماید. بر همین اساس درصدد برآمدیم اولویت های کاری تا 3 سال آینده این پژوهشگاه را بر اساس شاخص های مختلف معین کنیم.

وی اضافه کرد: این پژوهشگاه 64 عضو هیئت علمی، 26 استادیار، یک مربی دارد؛ از این تعداد در می یابیم که پژوهشگاه زیست فناوری مایه امیدواری است.

محمدی با تاکید بر اینکه محققان این پژوهشگاه پروژه های خوبی را پیش برده اند، خاطر نشان کرد: تفاهم نامه های خوبی بین پژوهشگاه زیست فناوری و صنعت منعقد شده است.

رئیس تازه پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: فراوری پروتئین، هورمون رشد، ژن درمانی و درمان بیماری چشمی از دستاوردهای این پژوهشگاه بوده که قرار است تفاهم نامه ای با دانشگاه تهران در راستای تحقیقات کلینیکال منعقد کنیم.

وی اضافه کرد: بعلاوه طرح هایی در حوزه تراریخته کشاورزی در این پژوهشگاه اجرایی شده و تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی منعقد نموده ایم.

محمدی خاطر نشان کرد: تا به امروز بیش از 120 ثبت اختراع در پژوهشگاه به وسیله محققان به ثبت رسیده است.

وی گفت: این پژوهشگاه فارغ التحصیلان خوبی دارد که در شرکتهای دانش بنیان بزرگ مشغول به کار می شوند؛ این نشان می دهد علاوه بر اینکه پژوهشگاه خروجی خوبی دارد باعث می گردد فارغ التحصیلان آن به خارج از کشور فکر ننمایند و در کشور و شرکتهای داخلی مشغول فعالیت شوند.

محمدی ادامه داد: ما سعی داریم موضوع تقاضا محوری و عرضه محوری را در پژوهشگاه مد نظر قرار دهیم و پروژه ها را در این راستا پیش ببریم.

رئیس تازه پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه ما در پژوهشگاه اولویت های سه سال آینده را معین کردیم، گفت: این اولویت ها بر اساس شاخص های صرفه جویی ارزی، وجود نمونه خارجی و رقابت با آنها و پوشش طیف وسیعی از احتیاج کشور معین شده است.

محمدی با اشاره به یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشگاه گفت: محققان در این پژوهشگاه دو فناوری رده سلولی A و رده سلولی شبکیه را که به نتیجه رساندند توانستند به کشور کانادا صادر نمایند.

وی ادامه داد: بدین واسطه برنامه های پژوهشگاه تا سه سال آینده را بر اساس معیار تشویقی تدوین کردیم که در آن نیز تعاملات بین المللی را در نظر گرفته ایم.

در ادامه مصطفی مطلبی رئیس پیشین پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: بیوتکنولوژی یکی از پنج فناوری برتر جهانست که موجب اشتغال فارغ التحصیلان، خودکفایی و خروج ارز می گردد.

وی اضافه کرد: رسالت این پژوهشگاه حرکت به سوی برطرف احتیاجها و یاری به خلق ثروت به وسیله توسعه پژوهش و فناوری، کوشش برای ارتقای جایگاه پژوهشگاه است.

رئیس پیشین پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به بعضی موفقیت های پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه در سال 2019 با 47 کشور جهان و در سال 2021 با 24 کشور جهان پروژه های علمی مختلفی را اجرا نموده است.

مطلبی اضافه کرد: تعداد پروژه های مشترک پژوهشگاه زیست فناوری با خارج از کشور در سال 99 به 29 طرح رسیده است.

وی با بیان اینکه اندازه جوایز و اعتبارات پژوهشی بین المللی این پژوهشگاه به یک میلیون و 65 دلار رسیده است گفت: تا به امروز 9 قرارداد فناوری منعقد شده و 29 مورد نیز در حال انعقاد است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "معین اولویت های پژوهشگاه زیست فناوری تا 3 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین اولویت های پژوهشگاه زیست فناوری تا 3 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید